Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

fredag, januari 04, 2008

Blues för Mr Slas


Stig "Slas" Claesson är död (DN). Jag brukar inte kommentera kända personers dödsfall på bloggen, men för Slas gör jag ett undantag.

Han är en av mina absoluta favoritförfattare. Gillar verkligen hans smått absurda och ofta mycket träffsäkra människo- och miljöporträtt. Hans enkla och självklara språk. Slas lämnar ett tomrum efter sej. Vi var förresten avlägset släkt, men jag träffade aldrig honom.

Jag hoppas biblioteken ställer i ordning varsin Slashylla innan de öppnar i morgon. Ifall jag fick bestämma skulle "Svart asfalt, grönt gräs" och "Efter oss syndafloden" stå längst fram.

Vila i frid.

2 kommentarer:

isnallen sa...

Avlägsen släkting, så känner jag för Stig, efter brev och byte om Parker 51, och möte och <2 flaskor rött en lördagfm i hans ateljé med Suomen Lippu 3 x 5 m på väggen och jag följde hans bokutgivning och utställning så gott jag kunde härifrån Brändö. Borås Billdalsg 8 tr. var en tid mitt hem på 80-talet varför jag gärna delar din sorg över en verkligt STOR förf.
Vi är många, i Finland och Sverige som sörjer och är stolta över Stig.

Anonym sa...

En riktig storhet har gått ur tiden.

Man får som så många gånger förut, återkomma till hans böcker.

mvh
Magnus.