Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

fredag, december 21, 2007

Ungdomsrådet vill sänka rösträttsåldern i Borås

Min motion om att Borås ska ansöka hos regering och riksdag om att få bli försökskommun med sänkt rösträttsålder till 16 år i kommunvalet 2010 är ute på remiss - ett positivt tecken. Då gissar jag att den kommer till kommunfullmäktige någon gång i vår.

Ungdomsrådet tillstyrker i sitt remissvar min att-sats om ansökan om försökskommun med sänkt rösträttsålder men tar inte ställning till huruvida kommunen även ska ansöka om sänkning av valbarhetsåldern till 16 år.

"Ungdomsrådet anser att motionen är ett bra initiativ och att bli försökskommun för sänkt rösträttsålder till 16 år skulle vara utvecklande och spännande. Ungdomsrådet anser att det är svårt att ta ställning i frågan om att bli valbar vid 16 års ålder därför att det är svårt att förutse vad utfallet skulle bli."
Det känns mycket bra att ha ungdomsrådet med sej vad gäller sänkt rösträttsålder!

Vad gäller även sänkt valbarhetsålder så menar jag att det är en logisk följd av en sänkning av rösträttsåldern. Det är dessutom partierna som bestämmer vilka de nominerar till uppdrag, så där tycker jag man får ha förtroende för partiernas förmåga att nominera kompetenta personer - egentligen oavsett ålder. Men jag respekterar att ungdomsrådet inte tar ställning i frågan.

2 kommentarer:

Joakim Larsson sa...

Jag vet att det inte direkt är det smartaste att driva, men med argumentationen att nomineringarna hänger på partierna så är det ju rimligt att slänga bort valbarhetsåldern.

Johan sa...

jupp.