Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

tisdag, december 18, 2007

Där sitter jag bakom min sojakorv och garvar

Alltså. Här avslöjas några ica-butiker med falskmärkt köttfärs. Och någon vecka senare har man ännu en misstänkt butik! (DN/SvD)

Jag förstår inte, om man nu håller på med att falskmärka så inser man väl att det är hög tid att sluta när några andra butiker ertappats med handen i syltburken? Kunder, konkurrenter och myndigheter kommer ju rimligen vara på helspänn den närmaste tiden.

Eller är fusket så viktigt för en del affärer att det inte "går" att sluta hur lätt som helst?

I vilket fall som helst känns det just nu extra bra att vara vegetarian. Och så frågar jag mej hur det står till med folks lukt- och smaksinne, nog för att det var länge sedan jag åt kött, men gammalt kött luktar och smakar väl inge vidare?

11 kommentarer:

Johan Frick sa...

Det är verkligen ett sant nöje att vara vegan i tider som dessa. Men visst, det kan knappast vara kul att vara ICA-anställd och få stå ut med allas skämt, en kompis blev kallad "slaktaren" av en annan. Jag kommer nog få problem att någonsin äta köttfärs i alla fall, jag är så känslig.

Fredrik sa...

Och varför skulle det vara ett nöje att inte käka kött? Problemet är ju inte att folk blir sjuka, utan att det luras. Grönsaker har ju oftast inte ens något bäst före-datum överhuvudtaget, kan ju vara hur gammalt som helst. Har ju hänt mer än en gång att man köpt exempelvis vitlök som verkat helt okej, och som när man kommer hem visat sig vara lagom möglig.

Maty sa...

men snälla...hur vet du att det du äter är sojakorv? för att det står det på förpackningen?? give me a break!! Inse att det enda vi vet är hur lite vi faktiskt vet...we are know as sheeple!

Tony sa...

Jag delar din åsikt Johan. Men samtidigt - det är halvfabrikat typ korvar, oavsett om de är tillagade av kött eller grönt, som innehåller de största äckel- fällorna.

Jag har gjort studiebesök både hos en charketurist som gjorde korv, och hos en veggie- fabrik som gjorde sojakorv.

Jag har i stort sett slutat att konsumera korv, oavsett innehåll och format, efter de besöken. Lite halvskämd köttfärs är en baggis i jämförelse, rent äckelmässigt...

Rexxie sa...

Visst luktar och smakar gammalt kött inte bra, men köttet blir ju inte dåligt bara för att datumet går ut.

För övrigt borde vi nog rent generellt äta mer frukt/grönt/rotfrukter även om vi inte blir vegetarianer!

Johan Frick sa...

Jag äter inte sojakorv tony :) Håller med dig i din jämförelse.

Johan sa...

haka nu inte upp er på rubriken gott folk ;)

http://vgtony.bloggagratis.se sa...

Okej'rå, ska bortse från rubriken.

Ska i stället berätta om "bodknodden" i Olsfors, en butik som dessvärre/bättre är stängd nuförtiden. Där råkade jag, för omkring sex år sedan, köpa en flaska saft som hade gått ut 1987. En svårslagen "miss" från en gniden handlare, att inte ha hunnit plocka ut en då 14 år gammal vara från butikshyllan...

Jag hade druckit några glas när jag kollade datumet. Men det var ingen större ara. Det smakade förvisso väldigt lite, trots att jag spädit ganska starkt. Men inga åkommor eller så. Vilket i och för sig kan få en att fundera kring hur mycket konserveringsmedel de proppar i saft och sylter egentligen...

Maria Ferm sa...

hehe jag håller med! jag minns när jag var barn och det kom salmonella-epidemi och galna ko-sjuka och sånt. eftersom jag är vegetarian sedan födseln förstod jag inte att inte folk tog detta som tydliga tecken på att det kanske inte är särskilt bra att äta kött.

Anonym sa...

Jag äter både grönt och kött och räknar kallt med att få i mig fler fekalier och bakterier från min vegetabiliska föda. Köttet jag äter är ju grundligt tillagat.

Köttfärs som luktar illa har redan blivit dåligt för länge sedan. Men oftast klarar man väl hälsan ändå, eftersom man ju steker maten rejält.

För övrigt nickade jag igenkännande när ICA-handlarna började hängas ut. Inte förvånande. Har ju hänt förr, att sådana märkt om kött.

MKt_blandkostare

Johan sa...

Fantastiskt kul historia, Tony :)