Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

söndag, december 23, 2007

Det kom ett brev

En sak till innan julefriden får lägga sej. Fick ett upprört och mycket svårläst (jag kan inte läsa gammeldags skrivstil, en av mina lågstadiefröknar gråter i sin himmel) brev från en medborgare med anledning av en av mina artiklar i veckan.

Det är första gången jag får ett upprört brev (till råga på allt skickat per vanlig post) med anledning av något jag skrivit i tidningen.

Brevskrivaren (anonym såklart) påpekar att det är upprörande att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken. Men missar att nämna att så är även svenska män, framförallt i 15-29 års ålder, med arbetarbakgrund och som är bosatta i storstäder. Tyvärr missar media oftast att rapportera den biten, så jag klandar egentligen inte brevskrivaren för dennes åsikter.

Utsatta grupper har alltid varit överrepresenterade i brottsstatistiken. Konstigt vore väl annat. Jag har svårt att anse att invandrare, män eller ynglingar skulle ha något i blodet som gjorde dem mer benägna att begå brott än svenskar, kvinnor och gamlingar (de flesta brott begås förresten ändå av svenskar).

Men så är jag skeptisk till biologi av de flesta sorter oxå.

1 kommentar:

Björn Wadström sa...

Önskar dig en god fortsättning.

Hoppas att du vill vara med på en utmaningen!
http://wadstrom.blogg.se/1198698983_bloggens.html