Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

fredag, november 02, 2007

Posten som lyfte

Jag minns när jag för några år sedan satt och hade lite tråkigt i en datasal på komvux i väntan på någon lektion. Klickade fram ett tomt worddokument och skrev ned en tänkbar lista över en borgerlig regering vid eventuell valvinst 2006. Detta var några månader efter det famösa mötet hemma hos Maud Olofsson i Högfors och en borgerlig valseger framstod ingalunda som något omöjligt.

Där placerade jag Maud Olofsson som miljöminister. Samme post som hennes förföregångare Olof Johansson hade i den förra borgerliga regeringen.

Mailade iväg listan till några politiska tyckare på tidningar och bad om kommentarer. Fick ett svar och tyckaren ifråga tyckte väl att en del lät rimligt och en del mindre rimligt, men att Maud Olofsson ingalunda skulle nöja sej med en så tillbakadragen post som miljöminister var helt klart.

Tyckaren i fråga fick rätt. Men jag undrar ifall inte Maud ångrar sej vid det här laget.

Maud Olofsson placeras visserligen i sin roll som partiledare och vice statsminister före Andreas Carlgren på Fokus lista över landets 100 mäktiga makthavare. Men miljöministern kommer före bland annat justitieministern, arbetsmarknadsministern, jordbruksministern och försvarsministern.

Det tror jag inte så många hade trott för några år sedan, eller så sent som förra sommaren.

Sen tycker jag det är fascinerande att en såpass anonym minister som EU-ministern Cecilia Malmström hamnar så högt som 15:e plats.

Undrar hur en lista över Borås 100 mäktigaste skulle se ut? Och vem som skulle sammanställa den, det vore kanske lite känsligt ifall lokalavisen (som har monopol på dagstidningsmarknaden) skulle göra det.

2 kommentarer:

Johan Lundqvist sa...

"Maud Olofsson placeras visserligen i sin roll som partiledare och statsminister..."

Nog för att folk avgår på löpande band i regeringskansliet men inte har väl Maudan hunnit bli upphöjd till statsminister (ännu)? ;)

Johan sa...

oops :)