Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

onsdag, november 07, 2007

Politikertorg som sätter minnena i gungning

På fredag ska jag till Kunskapens hus nere i Mark för att, i min roll som regionpolitiker, vara med när de håller påverkanstorg eller demokratitorg eller vad man nu väljer att kalla det. Ett projekt som pågått några år på gymnasieskolor runtom i regionen. Man ska ihop med eleverna prata om klimat, ungas inflytande med mera med mera - utan att prata partipolitik. Låter spännande, och det är väl bara att tacka Linnea som fick förhinder :)

Vilket påminner mej om första gången jag skulle hålla bokbord på en gymnasieskola. Det var samtidigt som ett av regionen ordnat påverkanstorg. GU-västs dåvarande ombudsperson Lise hade ringt till skolan och kollat ifall vi fick komma, och kanslisten menade att det var inga problem. Emellertid så är ju påverkanstorgen inte partipolitiska (vilket vi inte visste, uppenbarligen inte kanslisten heller), så en centerpartist blev skitsur och såg till så vi blev utslängda. Man kan väl nämna att en av moderaterna som skulle medverka inte brydde sej nämnvärt om vår närvaro utan tyckte det kunde kvitta. Han fick väl skylta med sin moderatnål lite tydligare istället.

Ett mått på politiskt självförtroende kanske?

Nåväl. Vi åkte till en annan skola, värvade åtta medlemmar och fick indignationsartikel i lokalpressen. Och efter det blev vi väldigt noga med att veta vem vi pratat med på skolans kanslier oxå.

På fredag lämnar jag partinålen hemma =)

Inga kommentarer: