Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, november 26, 2007

Förminskning

Ansvarsutredningen klassas av många som den av de viktigaste utredningarna i modern tid. Göran Persson avfärdar i sin självbiografi "Min väg, mina val" utredningens förslag utan att ens nämna utredningen vid namn (s.466). Onekligen ganska nonchalant, men samtidigt lite kul.

"[Jag tror] inte på ytterligare regionalisering av Sverige, som en utredning nyss föreslog. Att splittra Sverige i sju regioner vore olyckligt och skulle i praktiken innebära att staten avvecklades."
Själv gillar jag tanken på landsändar som tar makt från staten. Läsning av Perssons självbiografi kan f.ö rekommenderas.

2 kommentarer:

Jakop Dalunde sa...

Eller hur. Problemet är väl att det snarare är makt flyttas uppåt från kommunerna.

Johan sa...

men hur mkt har föreslagits att dessa tilltänkta regioner ska ta över från vad idag ligger på kommunerna?