Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

torsdag, november 01, 2007

Dyra glas vin


Bara kort efter att jag bloggade om historien inatt kom beskedet att Ulrika Schenström avgår. Jag är inte förvånad. De höll ju inne med ifall hon var i jourtjänst den kvällen eller ej - alltså var hon i tjänst. Således var det fel. Det blev några dyra glas.

Annars anser jag att även statssekreterare har rätt att dricka vin på krogen. Men jag är något förvånad över hur lätt TV4-journalisten Anders Pihlblad kommer undan. Vore jag hans chef hade jag undrat hur oberoende han egentligen står gentemot makten. Det har spekulerats om ifall att Schenström åtminstone till viss del fallit på grund av sitt kön, förmodligen en ganska rimlig gissning. Vilket känns åt helvete.

På kort sikt skadar naturligtvis avgången och historien regeringens redan skakiga läge i opinionen. Men på sikt kommer den som enskild händelse inte ligga kvar i det ganska korta kollektiva medvetandet - däremot blir den en del i ett mönster av skandaler. Och internt får nog regeringen stora problem när den högsta politiska tjänstemannen får sluta. Undras tro ifall inte Per Schlingmann kommer plockas från att hålla rodret på det moderata partikansliet till att bli spin-doctor, trouble-shooter och styrman på statsrådsberedningen?

Tiden fram till valet och valdagen blir nog ingen promenad i parken för regeringen Reinfeldt.

[19:20] Nu tar journalisten ledigt... (DN)

1 kommentar:

Johan Frick sa...

Ja, helt rätt om att man borde få ta sig ett glas vin, sedan tycker jag Reinfeldt skötte sig ganska dåligt också. Nåja. Kul att vara åskådare till denna pjäs, detta skådespel, denna nattsvarta tragedi. Undra vad de ska säga om den i framtiden? "De nya moderaterna".