Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

torsdag, oktober 18, 2007

The silent treatment

kvällens fullmäktigemöte behandlades för första gången sd-märkta motioner, vilket vid ett tillfälle ledde till de historiska röstsiffrorna 72-1. 70-3 och 69-4 lär ha hänt åtskilliga gånger förut, men det här var något nytt enligt rävarna jag talade med.

Kunde även konstatera att sossarna här i stan fortfarande tror sej kunna tiga ihjäl Sverigedemokraterna. När motionen om hedersrelaterat våld behandlades satt alla sossarna (och det är ganska många) knäpptysta. Jag tycker förra årets val visade ganska tydligt att det inte går att tiga ihjäl Sverigedemokraterna. De hamnade i en tredjedel av landets kommunfullmäktige ändå.

Därmed inte sagt att "alla mot sd" alltid är optimalt heller. Men att bara sitta knäpptysta lär ge Sverigedemokraterna en autostrada in i riksdagen.

8 kommentarer:

Tom Andersson sa...

Har s inte lärt sig sin läxa än... Synd. Mr Bohlin var inte ens uppe då? Han brukar ju vara sällsynt pratsjuk i vanliga fall.

Johan sa...

de var nog så pratglada i många andra ärenden däremot.

Johanna Falk sa...

Kan du inte ta och rikta dina ord mot rätt håll istället? Bemöt sd-motionen här och tydliggör vad du tycker istället. Vad sa du i talarstolen? Antagligen var det inte särskilt många som hörde dig på radion igår.

Johan Dahlberg sa...

Jag håller med Johanna. Vad tycker du själv om deras motioner?

Johan sa...

Vad jag tycker om sverigedemokraterna? Det torde för varje trogen läsare av bloggen vara rätt tydligt.

Men visst.

Jag anser att deras motioner (och för den delen flygblad, insändare med mera) mest syftar till att misstänkliggöra mörkhåriga invandrare (hedersvåld) alternativt få sd att framstå som snälla små korgossar (klassmorfar).

Det mesta som inte är bra i sverigedemokraternas värld tycks gå att härleda till invandrare.

vilket tyder på ett närmast anmärkningsvärt tunnelseende.

emellertid ansåg jag att Anette Persson (m), Anne-Marie Ekström (fp), Tomas Eriksson (mp) och Lennart Andreasson (v) sade nog så kloka saker i talarstolen.

och då kanske någon frågar sej varför jag tycker det är ok att jag själv sitter tyst men inte att sossarna sitter tysta?

i min värld är det viss skillnad på en ersättare för ett av fullmäktiges minsta partier och på fullmäktiges största parti.

men det är kanske bara jag? :)

våga ta debatten mot sd säger jag. Och eder partiledare tycks vara hålla med. Var inte rädda för att förlora väljare, visa att ni helt enkelt är bättre än dem (alltså sd).

Johan F sa...

Du har mitt fulla medhåll när det gäller att »ta debatten» och gå upp i talarstolen och kontra med ett bättre alternativ till Sd. Däremot, när det gäller att ta debatten i TV på bästa sändningstid (Mona Sahlin vs Åkesson som var för ett tag sedan), tycker jag absolut inte att man ska "ta debatten". En sådan debatt är alltid på Sverigedemokraternas villkor. Sedan att de etablerade partierna måste sätta till sina vassaste retoriker för att bemöta sd, i TV (!), är en seger för dem bara det.

Johan sa...

word, Johan!

Anonym sa...

Jag tycker man måste diskutera med, och argumentera mot, Sverigedemokraterna även i TV och även i 'högprofilprogram' med partiledare. Även om det riskerar att ge dem tillfälligt ökad publicitet och 'vind i ryggen'. Det är viktigt att inte stirra på om SD har 3 eller 7% stöd i opinionen, det som är viktigt är vad övriga 93-97% av befolkningen tycker.

Och genom att diskutera svåra frågor som assimilation (ska man ha sådan?), integration (ska man ha sådan - och vad är det?), invandring (ska den öka eller minska?), flyktingmottagande, etc så ökar kunskaper och intresse bland befolkningen i stort. Och då kanske inte tillfälliga populistpartier kan rida på vågorna från de senaste löpsedlarna.

Var det inte ett exempel på två liknande kommuner i förra valet? Där ena kommunen/lokaltidningen tog debatt, den andra förteg. Såklart gick det bäst för SD i "på-med-locket"-kommunen.

/MKt_trött