Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

tisdag, oktober 09, 2007

Kommer Eriksson och Ohly hälsa på varandra imorrn?

Miljöpartiet och vänsterpartiet har haft svårt att synas i media på sistone. Förlorad maktposition och ny sosseledare har så att säga lagt beslag på det mesta eterutrymmet. Och Fokus var inte nådiga mot vänstern häromsistens.

Så ingen kan säga annat än att gröna språkröret Peter Erikssons höga svansföring gentemot vänstern i SvD gett båda partierna välbehövligt mediautrymme.

Från höger (exempelvis nämnda tidnings ledarblogg) instämmer man å ena sidan i vad vårt språkrör säger om vänsterpartiet och pekar å andra sidan på hur hemskt oeniga oppositionen är. Nåväl - det var inte så länge sedan en borgerlig partisekreterare var ute och sågade en regeringspartner offentligt.

Från vänster (exempelvis Ali Esbati) är man naturligtvis förbannade och beskyller miljöpartiet i allmänhet och Peter Eriksson i synnerhet för att vara smygborgare.

PromeMorian menar att hoppet om regeringsskifte står till socialdemokraterna och miljöpartiet.

Onekligen spridda skurar.

Vad tycker jag själv då?

Vänsterpartiet är ju lite märkliga. Å ena sidan är man väldigt mycket emot regeringens politik, men å andra sidan är man inte särskilt tydliga med vad alternativet skulle vara. Jag menar, vänstern lär inte få 51% i nästa val. Så på det viset har Peter onekligen en poäng. Samtidigt så vore det inte särskilt kul med ett plakatpopulistiskt vänsterparti utanför en s-mp-regering. Det är så att säga bättre med folk som står inne i tältet och pissar ut än folk som står utanför och pissar in.

I vissa frågor är vänstern betydligt vettigare än sossarna. Jag tänker på övervakningshysterin, vapenexporten, sänkt arbetstid med mera. Så jag är inte odelat positiv till mitt partis förstaprio om regering med enbart sossarna och miljöpartiet. Samtidigt sitter vänstern alltför ofta fast i ett dogmatiskt tankesätt där deras gamla illröda ryggsäck märks tydligt.

Men till sist, och det är egentligen viktigast av allt, sossarna lär inte bilda regering med något annat parti ifall de når 45% 2010 och lär nog solospela i nästa valrörelse oxå ifall opinionssiffrorna på 40+% står sej. Tyvärr.

6 kommentarer:

Stefan Lindborg sa...

Johan, du gör ju precis som Peter Eriksson, slänger dig med floskler utan att på något sätt argumentera för dem.

"Samtidigt sitter vänstern alltför ofta fast i ett dogmatiskt tankesätt där deras gamla illröda ryggsäck märks tydligt."

Kan du ge några exempel på när vi hänfaller åt ett dogmatiskt tankesätt? Lokala eller nationella, välj själv...

"...å andra sidan är man inte särskilt tydliga med vad alternativet skulle vara."

Ett tips, läs vårt partiprogram och/eller vårt budgetförslag.

"...ett plakatpopulistiskt vänsterparti..."

Exemplifiera!

Rasmus Ling sa...

För att 45 procent ska räcka för att bilda ensam regering krävs att minst 5 procent av resterande riksdagen lägger ner sina röster vid valet av statsminister. Miljöpartiet kommer att rösta emot en regering man inte själv är med i. Vänstern kommer säkert inte det, men frågan är om de är tillräckligt många?

Johan sa...

vad gäller alternativet så är det ju, precis som jag skrev, inte realistiskt att vänstern skulle få 51%. alltså är det intressant att få veta hur ni vill förverkliga erat partiprogram eller era budgetförslag (är lite nyfiken på att läsa erat pp förresten, vill du ta med ett ex till nästa KF?). vilket alternativ ser ni till den borgerliga regeringen?

dogmatiskt tankesätt. tja, det finns fortfarande kommunister och kuba-vänner i ditt parti (därmed inte sagt att du eller de andra boråsarna är det, har alltid uppfattat er som hörande till vänsterns mittfåra).

sen är ju jag lite tveksam till er klasskampsretorik när de flesta traditionella arbetaryrken (med rätta) är rätt välbetalda. de som står utanför dagens samhälle är de som inte kommit in på arbetsmarknaden, även de sjukskrivna & studenterna. de är underklass - men inte nödvändigtvis arbetarklass. sen är förvisso vänstern realpolitik ofta bättre än er plakatretorik här.

och sen tycker jag det är ett fult retoriskt knep att envist kalla alla friskolor för privatskolor när de allra flesta de facto är offentligt finansierade.

för att ta några exempel.

men samtidigt, jag ser gärna att vänsterpartiet är med och tar makten från borgarna. det hoppas jag framgick i mitt blogginlägg.

Stefan Lindborg sa...

Du tar Kuba och att enskilda personer kallar sig för kommunister som exempel på att Vänsterpartiet har ett dogmatiskt tankesätt. Det är ganska dåliga exempel. Det gör möjligen de personerna till dogmatiker, men knappast hela Vänsterpartiet.

Om du är intresserad av vad V tycker om Kuba kan du läsa detta:

http://www.vansterpartiet.se/content/view/1092/274/

Tycker du att det är dogmatiskt?

Så till hur vi vill förverkliga våra program. Ja självklart genom att så många som möjligt röstar på Vänsterpartiet och genom att skapa utomparlamentariska sociala rörelser som sätter press på beslutsfattarna. Om vi, ni och sossarna kan komma överens om en regeringspolitik som går i rätt riktning vill vi självklart ingå i en sådan regering. Det här är ju knappast några nyheter, utan något som vi har sagt enda sedan valrörelsen och även innan dess. Om du tittar på utfrågningen av Lars Ohly i Svt så framgår det tydligt.

Kan du exemplifiera när vi agerar som ett plakatpopulistiskt vänsterparti?

Det är väl knappast "ett fult retoriskt knep" att kalla friskolor för vad de är. De är skolor som drivs privat, m a o privatskolor, oavsett om de är finansierade med skattekronor eller inte. Läs Jan Guillous krönika i Aftonbladet, han beskriver bra vad det handlar om.

Så till klassamhället. Den diskussionen har du och jag haft tidigare, så jag hänvisar helt enkelt till ett eget inlägg:

http://stefan.vansterboras.se/?p=11

Bara en liten fråga till. Gäller det sista stycket i din kommentar även för Borås? :-)

Jag ska försöka komma i håg att ta med mig partiprogrammet nästa torsdag. Om jag hinner fixa det fram tills dess ska jag också ta med en annan text som iofs utgår från norska förhållanden men är ett bra svar på tal på din syn på klassamhället.

Mvh

Stefan

Henrik sa...

Tack för länken till Esbatis inlägg. Det är det roligaste jag läst på länge. Så förutsägbart så töntigt, så löjligt och så dogmatiskt. Om det är borgligt att inte hylla "arbetar"rörelsen i varenda jävla mening är jag mer än gärna borglig.

Johan sa...

stefan. att envist dela opp världen i borgerlig och icke-borgerlig och se konflikter i det mesta tycker jag är rätt dogmatiskt eller för den delen plakatvänster oxå. vänstern tittar enligt mej för mycket bakåt och för lite framåt. det är ju en kritik som även framförts av de som bildade vägval vänster.

sen är jag väl medveten om att vänstern officiella kubahållning är en annan än den som återfinns hos en del partisters.

guillous krönikor på aftonbladets hemsida kan jag inte läsa (tyvärr), eftersom de låst in dem på en betalsajt.

haha, vad gäller borås så är det väl ingen hemlighet att jag är öppen för flera olika majoritetskonstellationer :) och jag tror inte det är ni i vänstern som skulle vara svåra att ha och göra med i en eventuellt annat konstellation...