Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, oktober 29, 2007

Ett problem?

Att journalister, forskare och andra som tidigare varit ganska ensamma om att kunna publicera sej lätt får skrämselhicka av att vem som helst kan starta en blogg och, om allt vill sej väl, bli riktigt läst är väl ingen nyhet.

Jag tycker DNs artikel "Politiska bloggar en flopp" mest är förvirrad. Å ena sidan frågas det om ifallatt politiska bloggar är en flopp och ifall bloggarna mest läses av andra bloggare. Å andra sidan tar dom opp ett par riktigt framgångsrika bloggare. Alltså tycker jag artikeln mest säger emot sej själv.

Många bloggar, däribland åtskilliga politiska, tycks mest skrivas i något form av självterapisyfte - men så är oxå bloggen en utveckling av det man på 90-talet kallade "reloads" eller något enklare "nätdagböcker". Fast sen finns det oxå en del riktigt lästa och ofta mycket duktiga bloggare. Artikeln namnger flera av dem. Som är med om att sätta debatten och faktiskt når ut. Och läst kan även den som inte är "ett namn" redan innan hon eller han börjar blogga bli. Det är det som är så bra. Hur kan man mena att detta är en flopp?

Själv är jag medveten om att min blogg inte hör till de allra mest lästa i Sverige, dock en av de mer lästa bland de lokala politiska bloggarna. Och som jag kanske tidigare skrivit om så tror jag väl att åtminstone någon eller några av de 70-100 läsare jag får en vanlig dag utan någon twinglylänkning eller något särskilt uppseendeväckande inlägg bryr sej om vad jag skriver, och alla kan väl inte gärna blogga själva ;) Och hade jag inte bloggat hade jag på sin höjd nått ut till en handfull av dessa. Vari ligger problemet?

Och så har jag själv rätt kul när jag skriver.