Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

söndag, september 02, 2007

Vatten eller bensin på lågorna, det är frågan

När jag först hörde om reaktionerna på profeten Muhammed porträtterad som rondellhund tyckte jag de var överdrivna, och det tycker jag måhända fortfarande. Fast när jag tänker efter inser jag att de kanske inte är så konstiga trots allt.

För att ta en jämförelse. Hur tror ni Svenska Kyrkan eller Vatikanen hade reagerat ifall t.ex Värnamo Nyheter hade publicerat en bild där Jesus eller Påven blev knullade i rumpan med ett kors hållit av en djävulskarikatyr till exempel? Förmodligen ganska likartat med offentliga fördömanden och kanske hade det även blivit en och annan demonstration.

Man ska fortfarande ha rätt att publicera vilka bilder man vill, det är viktigt och ska alltid försvaras. Liksom rätten att protestera mot publiceringar. Allt är en del av yttrande- och mötesfriheten. Men en del saker är kanske inte lämpliga att publicera? Jag tror aldrig Värnamo Nyheter hade publicerat en bild likt den jag beskriver ovan.

Och att uppretade folkmassor i länder långt härifrån tycker att det är statsministerns fel är kanske inte heller så konstigt. I många länder har statsministern eller motsvarande censurmakt. Överhuvudet är vårt svenska förbud mot ministerstyre svårt att förstå för många andra. Dåvarande justitieministern Thomas Bodström fick förklara för undrande utländska journalister under kravallerna i Göteborg 2001 att den svenska grundlagen förbjöd honom att stiga ut ur Svenska Mässan och börja dirigera polistrupperna (för att komma från ämnet något...).

Sen tycker jag fortfarande att de som tagit illa vid sej kan tagga ner lite - men jag tycker inte reaktionerna är speciellt konstiga och tror andra religioner hade reagerat ungefär likadant i motsvarande situation.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Reagera likadant? Snälla nån! Jag får min kristna tro beljugen, förlöjligad, utskälld och förnedrad i svensk media så gott som dagligen. Ofta betydligt värre. För att nu inte tala om i bloggvärlden. Inte reagerar jag likadant. Ingen annan heller, mig veterligen.

99 gånger av 100 orkar vi inte reagera alls, utöver en trött huvudskakning. Den hundrade skriver vi möjligen en tämligen försynt blogg[kommentar]protest. Är vi RIKTIGT upprörda kan vi möjligen byta tidning eller något liknande. Men våldsamma demonstrationer, hatkampanjer, dödshot och dockbränning? När såg du senast svenska kristna ägna sig åt sådant?

En bra orsaksförklaring till skillnaden kan du hitta här: http://prasterik.wordpress.com/2007/08/31/rondellhundar-och-jesus/. Läs även Mias kommentar om sina erfarenheter av att kritisera kristna resp. muslimer.

Den allra kortaste och koncisaste illustrationen av skillnaden är väl annars citatet från en förföljd irakisk präst i ett helt annat sammanhang: "De förföljde honom /Kristus/ och de kommer att förfölja hans kyrka. Det är inget konstigt. DET ÄR NORMALT." (http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=139563, mina versaler)

Likadan reaktion?

Jah Hollis sa...

Såvitt jag vet löpte inga kristna amok när Life of Brian visades på bio. Fast i Norge förbjöds den för säkerhets skull. Vaför ska vi tassa på tå för just islam av alla religioner?

Anonym sa...

Tja, påven hade kanske reagerat, men ingen hade brytt sig...:) Det hör forntiden till. Om jag inte minns fel har Vilks även visat bilder på Jesus i starkt vidriga situationer, men det verkar inte vara så stort hallå om det - bland kristna iaf. Tänker inte länka, men minst ett exempel finns på Vilks hemsida.

Annars håller jag till viss del med dig, reaktionerna från andra länder är inte speciellt konstiga eller svårförståeliga.

/MKt_blasé

Tomas Melin sa...

Monthy Python är ett utmärkt exempel på att kristna grupper visst löpte amok. Undrar om inte rentav vatikanen bröt in även där.

På senare tid har kristna grupper i USA och UK överreagerat galet mycket gentemot Harry Potter.

Kanske inte flaggbränning, men det visar på att Johan har en poäng.

Däremot tycker jag att Johan missar sin egen poäng totalt. Svaret är inte att anse vissa saker "olämpliga". Det är just deras olämplighet som gör dem värdefulla att spridas. Om Muhammed verkligen var en rondellhund, eller om Life of Brian var en till 100% sann dokumentär om redan kända faktum, skulle de knappast spela så stor roll i samhällsdebatten.

Jag skrev lite om det också på Anders blogg:
http://andwal.blogspot.com/2007/09/fr-men-br-inte.html

Anonym sa...

Det är en väldig skillnad mellan att skriva en insändare för att påpeka att man finner ett beteende kränkande och att hota någon till livet om han inte omedelbart slutar med samma beteende!

Och vad beträffar Life of Brian och Harry Potter så håller jag med om att somliga kristna reagerat överdrivet — men observera att det då genast dyker upp andra kristna som försvarar verken med näbbar och klor. Återigen en väldig skillnad.

Anonym sa...

Hoppas ni inte har missat denna bild, den illustrerar situationen perfekt: http://etoncredoinunumdeum.blogspot.com/2007/08/konst-eller-hets.html : )

Knute sa...

Sveriges Muslimska Råd, Islamiska Förbundet, Sveriges Unga Muslimer, Studieförbundet Ibn Rushd, Kista Folkhögskola (muslimsk) samt Fredsagenterna, har bildat en krisgrupp i anledning av Rondellhunden Muhammed.

Det den muslimska gruppen ska göra i arabiska tv-kanaler är att förklara att svenskarna är "okunniga" som inte vet att man inte får avbilda Muhammed. Med andra ord erkänner de inte yttrandefriheten, hur moderata de än vill framstå.

Tomas Melin sa...

Anonym: Skärp dig! Du gör dig löjlig om du menar att alla muslimer tycker likadant i dessa frågor.

Anonym sa...

Vilken anonym? Det finns flera anonyma här.