Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

onsdag, september 26, 2007

Revolt!

Kristdemokraterna inkasserar ännu en gång siffror under 4% i en opinionsmätning. Jag vet att man inte ska haka opp sej på opinionssiffror. Men intressant är det, och jag är inte förvånad.

Vilka stora frågor hade kristdemokraterna i valet förra året?

- Sänkt bensinpris
- Slopad fastighetsskatt, istället kommunal avgift om max 2000 kronor
- Vårdnadsbidrag
- Allmänt moral-etik-jox

Så, låt oss pricka av.

Bensinpriset höjer regeringen med 29 öre per litern.

Den kommunala avgiften som ersätter fastighetsskatten har man visserligen inte kommit till skott i än - men det senaste budet var väl en avgift om minst 6000 kronor?

Vårdnadsbidraget har regeringen öppnat opp för kommuner att genomföra, men några pengar får inte kommunerna att bekosta eländet med.

Och tja, moral-etik-jox? Partiledaren har tagit strid för utländska kvinnors rätt att göra abort i Sverige och en könsneutral äktenskapslagstiftning tycks rycka allt närmare.

Om jag hade röstat på kristdemokraterna förra året hade jag varit rätt förbannad, eller åtminstone något besviken och desillusionerad, idag.

7 kommentarer:

Anonym sa...

"Etik-jox"??? Utan "etik-jox" skulle vi inte ha något samhälls som fungerade. Bara en tanke att fundera över...

Rasmus Ling sa...

Vårdnadsbidraget är inget svek från kd, införandet är precis vad som utlovades. Inga statliga pengar skulle in. Vilket känns skönt.

Rasmus Ling sa...

Men jag hade nog också varit rätt så pissed, totalt sett

Johan sa...

anonym. jag håller med. det finns bara två partier i sverige som gärna talar om annat än materiella värden, kd och mp. men kan du definiera vad de sa i valet om etik tydligare än vad jag gjorde?

rasmus. my bad.

www.malmbergliberal.blogg.se sa...

Precis detta predikade du om för mig på markaden idag Mr Hellström. Bensinpriset höjs, fastighetsskatten avskaffas förvisso, vårdnadsbidraget införs (vad ska det vara bra för?) och kådisarnas etik tjaffs är de tysta om nuförtiden.
Det är inte kul att vara kristdemokrat i dessa dagar.
Det sorgliga blir om kd:s konservativa röster ser sd:s som ett elternativ. För vilket annat parti kan tillgodose deras konservativa värderingar?

malmberg sa...

hej

Johan sa...

predika?! jag? =)

nej, alltså. man kan ju fråga sej vart kds missnöjda väljare egentligen kan gå.