Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, september 17, 2007

I backspegeln (17/9 06 - 17/9 07)

Idag är det exakt ett år sedan valet.

Såhär dags 17 september 2006 stod jag utanför Tranemo Gymnasieskola som ensam valsedelsutdelare, dock i sällskap med två pensionärer som sålde märken för något canceraktigt vill jag minnas. Pensionärerna visade sej bo på samma gata som farmor och farfar och var trevliga. Insåg efter någon timma att jag inte tagit med mej något att äta och att dagen riskerade att bli lång. SMS:ade den enda hemmavarande lillasystern och bad om några smörgåsar, en frukt och något att dricka. Således gjorde även Jenny en insats på valdagen.

Under eftermiddagen tog jag bussen in till Borås och blev uppskjutsad till Sjöbo där jag fortsatte dela ut valsedlar. Sedan en snabb tur hem för att byta om innan jag traskade iväg till valvakan. Väl där sa jag till Agnes och Lise att "det är över nu" - men där hade jag fel. Det var där det började. Men det visste jag inte då. Idag kan jag räkna in över 40 debattartiklar/insändare i Borås Tidning efter valet, och en handfull i Svenljunga Tranemo Tidning. Om tre år är det val igen. Den ständiga valrörelsen är här.

Det blev inget riksdagsmandat från Sjuhärad förra året, precis som de tidigare. Men jag känner ändå att vi gjorde en bra valrörelse, även ifall vi kanske startade först på det så kallade upploppet.

Fredrik Reinfeldt intervjuas i DN om regerandets vedermödor, såhär ett år efter valvinsten.

Alltså har folk inte tagit in detta, hur kraftigt och brett vi har sänkt inkomstskatterna. De tror att det enda vi har gjort är att höja a-kasseavgifterna, och att de går back.
Nåväl. Med tanke på att skattesänkningarna mest gått till höginkomsttagare är det väl inte så konstigt att folk tycker de går back? Eftersom de flesta de facto gör det. Sen kanske statsministern också insett att det här med skatter är lite svårt, rent pedagogiskt. Miljöpartiet drev på om grön skatteväxling under åtta års regeringssamverkan. Det slutade med att vi faktiskt sänkte skatterna på arbete mer än vad vi höjde dom på miljöförstöring.

Visst, att få sossarna att sänka skatter var inte lätt. Men det gick. Sen vidtog nästa problem, att förklara den gröna skatteväxlingen - inte minst för borgerliga debattörer och riksdagsledamöter. Jag vågar påstå att de först nu, ett år efter regimskiftet, börjat förstå koncentept. Så statsministern, jag förstår din vånda. Politik är ibland otacksamt.

Statsministern talar även om sitt nyfunna miljöintresse (somliga byter åsikt fort...). Fast Melinen konstaterade, efter att ha läst Riksdag och Departements sammanställning, att det är lite si och så med regeringens miljöambitioner.

Regeringen tycks vara mest stolt över sin miljöbilspremie, och visst, den är inte oviktig och förslaget i sej är inte dåligt. Samtidigt har väl just beteckningen "miljöbil" devalverats fullständigt på sistone. Vad jag vet finns fortfarande ingen allmänt vedertagen definition av en miljöbil?

Dessutom sker regeringens klimatsatsningar på bekostnad av naturskyddet. För regeringen finns uppenbarligen ett motsatsförhållande mellan ett bra klimat och en bred fauna av arter. Något jag inte kan förstå, det kan inte heller Naturskyddsföreningen.

Mycket har hänt sedan den där valdagen för ett år sedan. Själv har jag fått en ersättarplats i kommunfullmäktige och därmed tillgång till en talarstol en gång i månaden. Tror jag har utnyttjat möjligheten ungefär vartannat möte, vilket torde placera mej på typ tredje plats bland de nyvalda i fullmäktige. De retoriska mästarna Tomas och Stefan är oppe oftare än mej. Kanske jag glömt någon. Till hösten får vi ersättare tillgång till egen knappsats, så då blir det enklare att begära ordet.

Har även ställts inför den något schizofrena situationen att å ena sidan se en borgerlig regering på riksplanet genomföra den ena dumheten efter den andra och å andra sidan jobba lokalt med att få igenom så mycket grön politik som möjligt i en färgglad sexpartikoalition.

Sådant är väl livet.

3 kommentarer:

Henrik Hansson sa...

Nej, skattesänkningarna har inte gått till höginkomsttagarna. Av 40 miljarder i sänkningar i inkomstskatten har 30 gått till de med låga och normala inkomster.

Dessutom kommer i budgeten på torsdag ytterligare skattesänkningar för de med låga och normala inkomster.

Anonym sa...

Med den argumentationstekniken HH visar upp kan man ju alltid hävda att låg- och medelklass är gynnade. Men det enda rimliga är såklart att se på skattesänkningen på individnivå. Och de 10% rikaste har fått rejält mycket mer i sänkningar per person än fattige Bosse som pantar burkar på konsum.

MKt_cynisk

Henrik Hansson sa...

En person som betalar en miljon kronor i skatt om året får så klart fler kronor i skattesänkning än en låginkomsttagare. Hur hade hr/fru anonym tänkt sig ett skattesystem som undviker detta?

Sanningen är den att hitintills har 30 av 40 miljarder i skattesänkningar gått till de med låga och normala inkomster, och efter dagens besked är det ytterligare miljarder som tillfaller låginkomsttagare.