Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

tisdag, september 04, 2007

Här är jag


Något som alltid är spännande inför partiers kongresser och dylikt är de positioneringar och profileringar som görs i media. Av någon anledning syns politiker som snart ska träffa "de sina" ofta lite extra i media utan att för den skull andas alltför mycket om att det snart är dags för interna festligheter.

Nu till helgen är det ju folkpartiets landsmöte som går av stapeln och således kommer folkpartister synas lite extra i media ett par dagar för att visa fanan inför den kommande begivenheten.

Redan förra veckan var Birgitta Ohlsson ute och sade några kloka ord om terrorväldet i Zimbabwe. Igår var det Karin Pilsäter som klagade över att partiet hennes inte prioriterade jämställdhetsarbetet. Och idag är det den blivande ledaren själv som gör ut ett utspel om åldersdiskriminering.

Jag vill verkligen inte förringa budskapet i det dessa enskilda folkpartister säger - men påminner gärna om att de lätt kan ses som en del i nån slags positionering inför partiets interna bataljer...

Fast ifall en sån som Birgitta Ohlsson fick mer att säga till om inom de så kallade liberalerna vore inte jag den som skulle klaga.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är inte förvånad över förslag i den riktning du beskriver. Vad som däremot högeligen förvånat mig är folkpartisternas aningslösa partidisciplin. Trots att man ofta haft åsikter som varit diametralt motsatta partiledningens populism har man hukat sig och tigit, mot bättre vetande. Det är bara att hoppas att de förslag du nämner får genomslag. Lite hoppfull känner jag mig: den häcklade major Björklund har trots allt en ganska rejäl dos socialt engagemang, så kanske, men bara kanske, kan vi hoppas på en kursändring åt det anständigare hållet.

En sak är i alla fall säker, och det är att fp rymmer mer frisinne och socialt ansvar än vad partiet visat under Leijonborgs rabiata krig mot "snällismen". Å andra sidan kan ett fp med mera social framtoning bli ett alibi för högerregeringen. Inte skäl att lite för mycket på borgarna! (Och inte på s och v heller!)

Peter G