Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, september 10, 2007

Detta "vanliga folk"...

Tokarna på Utan bilen stannar Sverige har nu börjat inrikta sej på centerpartiet, vilket väl inte kunnat undgå någon som läser en lokaltidning. Uppenbarligen har dom rätt gott om cash...

Och precis som när dom hoppat på oss i miljöpartiet så handlar det om att vi inte vet att det inte går att åka tunnelbana utanför Stockholm. Det tror jag att Maud Olofsson från Högfors vet likväl som Peter Eriksson från Morjärv. Eller för den delen Johan Hellström från Tranemo ;)

I vilket fall som helst är annonsen mest trams. De pratar om "glesbygdsbor" och "vanligt folk", som om detta vore samma sak. Well. I glesbygden (större delen av Norrland, delar av västra Svealand och Bergslagen-Roslagen, det inre av Småland samt en del öar) bor på sin höjd var åttonde svensk. "Vanligt folk" (7 av 8) bor uppenbarligen någon annanstans. Det ligger så att säga i glesbygdens natur.

Och Motormännen var ju vänliga nog att plocka fram statistik i somras som visade att Sverige faktiskt var ett av dom billigaste länderna i Västeuropa på bensin.

Dessutom, bensin?! Nu är väl ändå de flesta inne på biogas och andra förnyelsebara bränseln?

Och till mina vänner i centerpartiet - jag känner för er. Bensinprissänkarlobbyn är inte riktigt kloka.

6 kommentarer:

Tony sa...

Hahaha. Jadu, det är inte annat än att man känner lite sympati för de stackars centerpartisterna. Hoppas de står emot sina bensinsänkar- kompisar i (kd)...

PS
Jag har ny bloggadress (se länken)
DS

Johan sa...

såg detta och din länkning är omriktad!

vi får väl se vart regeringen landar. min gissning är att intet händer utom möjligen "indexuppräkning" eller ngt sådant. att således varken c eller kd får igenom något.

men än är väl inte sista ordet gissat eller sagt.

Rasmus Ling sa...

"De (glesbygdsverket) har en definition som säger att områden som har mer än 45 minuters bilresa till en tätort med över 3000 invånare skall defineras som glesbygd".

Jag tycker att definitionen är snål, och missvisande. Har man tex 30 minuters bilresa till en tätort med endast 3000 invånare, så får man väl faktiskt sägas vara beroende av bil för att ta sig, då det knappast kan vara möjligt med kollektivtrafik på såna ställen. Det finns även ställen i Skåne där det är svårt att klara sig utan att ha bil i någon form.

Däremot finns det många ställen i "norrlands inland" där det går utmärkt att klara sig utan bil.

Att däremot kalla ön Ven för glesbygd är ett skämt.

Men utan bilen stannar Sverige är det största skämtet alla kategorier.

Johan sa...

Hade "Utan bilen stannar Sverige" sagt landsbygd istället för glesbygd hade det ju varit mer korrekt.

Rasmus Ling sa...

Visserligen, men man kan ju inte enbart klnka ner på dom, eftersom det inte finns en vedertagen definition, utan flera.

Gun Karlsson sa...

Har du ett bra förslag på hur man ska ta mig till jobbet?
Om tåget går åt fel håll, om bussarna inte går på rätt tid eller går till rätt plats och man har mer än ett cykelavstånd till jobbet?
Jag tillhör gruppen vanligt folk för jag måste jobba.
Har jag något existensberättigande?
"Utan tåget startas bilen"