Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

fredag, september 14, 2007

Att handskas med klimathotet

Det är intressant se hur den borgerliga majoriteten i Stockholms län handskas med kollektivtrafiken i dessa tider av klimathot. Att trafiken är en av de största, om inte den största, koldioxidutsläpparboven är ingen hemlighet. Kunde man ju tro. Men uppenbarligen är inte sambandet självklart för alla.

I Göteborg sänker den rödgröna majoriteten priserna. Här i Borås försöker vi få igenom en enhetstaxa, och det i en tämligen färgglad majoritet.

Men i Stockholms län där höjer man priset! (Svd)

Bristen på logik är slående.

8 kommentarer:

Eric L sa...

Säger en som varken har körkort eller har en aning hur viktigt det är med en bil för att kunna ta sig till jobbet.

Johan sa...

eric l, hur vet du det? visserligen har jag inget körkort. men 19 år i tranemo lärde mej vikten av körkort. så den gubben går inte.

Conny sa...

Det är väldigt trångsynt att tro att kommunaltrafik inte ska få kosta, eller att miljö alternativen måste vara billiga. Miljö satsningar kommer att kosta och skall få kosta, så då är det bara logiskt att vi (SL trafikanter) får betala mer. Det är fortfarande betydligt dyrare att äga bil i Stockholm.

Tomas Melin sa...

Tyvärr är det inte riktigt så enkelt. Även den tidigare majoriteten höjde priset på månadskort. Då med 100 kronor. Borgarna har än så länge "bara" höjt med 90 kronor.

Men det blir värre än så. Mp ställde upp på den förra höjningar, och försvarade den rentav kraftfullt. Ett numera avgånget landstingsråd gjorde några miserabla kommentarer till tidningar och en grupp studenter om att de minsann inte hade det så dåligt, exempelvis.

Vidare kan man konstatera att vårt antagna regeringsunderlag även i kommunen, sossarna, också är för förbifart stockholm. Man kan också ha starka dubier om hur långt de vågar motsätta sig ytterligare vägbyggen. Jag tror de mycket väl skulle kunna säga ja till en österled, även om jag inte vet hur de ställer sig idag.

Så det blir svårt att föra en kraftfull motoffensiv i nästa valrörelse vad gäller (kollektiv)trafik. Inte minst för att mp internt är splittrat. Mp staden vill ha lägre priser (gärna nolltaxa) i kollektivtrafiken, medan en stor del av länsborna accepterar rentav högre priser om det löser de stora problem trafiken dras med.

Ett annat problem är ju förstås att partiets kollektivtrafiksvisioner ofta slutar i "spårtaxi" eller andra projekt. Detta är förvisso visionärt och säkert inte helt fel, men knappast en valvinnare för de som står varje morgon och väntar på försenade tåg.

Johan sa...

tomas melin. då kan vi väl sluta oss till att västsverige är bättre än stockholm...

Tomas Melin sa...

Äh. Återkom när ni ens har en vettig spårbaserad regiontrafik... Vart man än ska i regionen måste man ju åka buss för sjutton....

Johan sa...

att vi inte har vettig spårbaserad trafik, vilket du har helt rätt i, beror på att stockholmare inte insett vikten av att bygga Götalandsbanen, eller för den delen underhålla mindre redan existerande banor...

Anonym sa...

Vill minnas att Västergötland ett tag var mer tågspårstätt än England. Men kanske återkommer om det.

Hur som helst är billigare kollektivtrafik viktigt. Men kanske inte gratis, för då kommer folk att okynnesåka...

Undantaget ålderspensionärer, de får gärna åka gratis.

MKt_anonym