Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

onsdag, augusti 01, 2007

Valet 2010, tillåtet från 16 år ifall vi får bestämma

Eder bloggare har gjort ett utspel i en av sina favoritfrågor. Ska bli spännande att se hur artikeln blir i morgondagens tidning. Tidningen gjorde enkät på stan bland 16-17-åringar där de flesta var för sänkt rösträttsålder, åsså är man ju alltid nyfiken på ifall man gör sej bra på bild.

Lite synd att jag inte fick möjlighet att bemöta Ulf Olssons argument, eftersom jag då känner mej nödgad att fråga honom ifall han vill höja åldersgränsen för när man får köra moped, straffas för brott och övningsköra till 18 år? Respektive sänka åldergränserna för systembolagsinköp, buss- och lastbilskörkort samt sterilisering till 18 år?

Tja, differentierade åldersgränser är bra tycker jag.

Bättre argument mot sänkt rösträttsålder kan du hitta Ulf.

[uppdatering 10:10] Expressens lokala sidor skriver om förslaget oxå. Och uppenbarligen är det svårt att bli älskad av alla.

4 kommentarer:

Gustaf sa...

Ja du Johan, du vet vad jag tycker i frågan. Det är tragiskt att inte fler är villiga att åtminstone prova detta på lokal/regional nivå. Jag tror starkt på att kan man bara få med ungdomarna i den svenska partipolitiken så lyckas man inte bara göra det mer rättvist utan man kan kanske även få bukt med problemen med soffliggande 18-25 åringar.

Det absolut minsta man borde ändra på är så att man får rösta oavsett vilken dag på året man är född, att de som fyller 18 år någon dag efter valet inte får rösta är obeskrivligt.

Stå på er

Johan sa...

du har så rätt så!

ja, att börja räkna från år och inte födelsedag är det minsta man kan göra. jag har för mej att förre ungdomsministern, som ju iofs var s-märkt, inte var helt avvisade till tanken och flera partier höll med henne. och börjar man rucka på myndighetsdagen så har ju någonting satts igång :)

tack för stödet. vi hörs.

Johan sa...

Såhär var det.

Anonym sa...

Kalenderår för mopedkörning, men inte för röstning, det är min åsikt.

Mopeder bör såklart endast få köras i 30km/t.

Så kallade EU-mopeder bör kriminaliseras, omgående.

/MKt_mätt