Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

lördag, augusti 04, 2007

Jag är orolig för en backlash

Idag går Prideparaden av stapeln. Politiker, tyckare och media hyllar pridefestivalen och vad den står för. Verkligen på tiden! All kärlek är bra kärlek, svårare än så är det faktiskt inte. Och konkreta framgångar är på gång, lika rättigheter är snart inte bara en önskan utan verklighet. En könsneutral äktenskapslagstiftning tycks inte vara alltför långt borta.

Men samtidigt kan jag inte låta bli att oroas över detta hyllande, kan det komma en backlash? Hela sex av sju riksdagspartier är någorlunda bra eller till och med mycket bra på HBT-frågor (miljöpartiet är f.ö bäst, igen). Men inte tror jag att alla partier har med sej sina väljare fullt ut. Och utrymmet för kristdemokrater och sverigedemokrater blir allt större. Fast likförbaskat känns det bra när en moderat statsminister besöker festivalen. Vem hade kunnat tro det 1994? När Reinfeldt var en av två moderater som röstade emot partilinjen och för partnerskaps- lagstiftningen.

Mycket återstår att göra för att på allvar ändra attityderna inför det som anses annorlunda eller onormalt. Därför gillar jag skarpt att Pride i år har sport som tema och valde Glenn Hysén till invigningstalare, kan det bli bättre egentligen? Valet av Hysén har redan kommenterats bra av Anders W, Birger och Anders T, så där har jag egentligen igtet att tilläga. Lagstiftning är viktigt och ett steg på vägen, men den verkliga attitydförändringen måste komma hos den enskilde och är inget som går att lagstifta fram.

Kanske är min oro överdriven - jag hoppas såklart att jag egentligen har fel.

2 kommentarer:

Rasmus Ling sa...

Gud va pessimistisk man får vara då!

Anonym sa...

Om man har varit med om hur det nästan smögs för att ha frigörelseveckan (som den då hette) kan man lätt bli pessimistisk. Själv gick jag i första paraden 1979. Då gick man inte säker före eller efter paraden. Det var helt legitimt att "knacka bög" och polisen brydde sig inte ens.

Det var just detta faktum som gjorde att jag engagerade mig i MP. Det var det första partiet som stod upp för homosexuellas likabehandling.

Med åldern kommer visdomen och livserfarenheten, Rasmus ;-)

//Peter