Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

onsdag, augusti 08, 2007

Jag fattarn'te...

En sak jag som organisationsnörd tycker är intressant är hur andra politiska organisationer är uppbyggda. Och nu läser jag att SSUs valberedning idag föreslagit Jytte Guteland till ny ordförande, samma person som SSUs valkommitté föreslog i våras.

Drabbningen är nog vid det här laget avslutad och rösträkningen pågår antagligen förfullt.

Och nu till det jag inte förstår. Vad är skillnaden mellan valkommitté och valberedning? Och vad ska man med bägge delarna till? Och varför föreslår valberedningen någon först när det är dags för omröstning?

Kom igen nu, SSU:are, förklara för mej.

4 kommentarer:

Stefan Lindborg sa...

Jag är i och för sig inte SSU:are men kan förklara ändå. Så som jag har fattat det jobbar valkommittén innan kongressen, medan valberedningen jobbar under kongressen.

Johan sa...

jo, så mycket kunde jag väl ana =) men varför ha dubbelt opp?

vilka fördelar finns det? och vilka nackdelar? hur har man resonerat?

Pravda daily sa...

Vi har nu avskaffat valkommittén och har endast valberedning.

Tanken med att ha dem åtskillda är att den nya kongressens valberedning ska gälla och inte en gammal kongress´. Det finns en logik men precis som du säger så blir det endast överbyråkratiserat.

Johan sa...

Ah, okej. Tack för förklaringen. Byråkrati må vara vackert, men ibland ack så onödigt.