Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

söndag, augusti 19, 2007

En opinionsmätning till söndagssteken

Söndagen bjuder på en opinionsmätning (SvD/DN/GP) där de gröna inkasserar 6,6%. Helt okej, även ifall man ju börjar undra när det där stora genombrottet kommer. Å andra sidan vore 6,6% ett rekordresultat bara det.

Men samtidigt kan konstateras att kristdemokraterna nu ligger säkra ovanför den odemokratiska 4%-spärren och att sverigedemokratera bara ligger strax under spärren. Fast jag har ända sedan valet för snart ett år sedan räknat med att vi får se sverigedemokraterna i riksdagen 2010. Emellertid tycks det ju nu som att de inte nödvändigtvis blir vågmästare. Och även när jag räknat på hur det kan gå lokalt känns det ganska tryggt. Det ska trots allt ganska mycket till för att sverigedemokraterna ska bli vågmästare i Borås nästa gång. De tre mandat de sannolikt får kommer förmodligen inte att räcka. Låt oss hoppas det. Men ifall de blir vågmästare tycker jag, som sagt, inte det är rätt att börja ropa på nyval utan att lösa situationen.

Tredje opinionsmätningen på kort tid. Samtidigt som jag har semester börjar det politiska Sverige långsamt vakna till liv.

1 kommentar:

Rasmus Ling sa...

Jag tycker det ser rätt ljust ut just nu, angående sd:s möjligheter att hamna utanför riksdagen. Sd tror jag behöver ligga på en god marginal i många mätningar långt innan valet, för att komma in. Jag menar inte att de inte kan komma in, men de behöver en marginal att falla från. Jämför när mp kom in 1988, vi låg på 6 procent i en rad mätningar ett halvår innan valet, och kom sedan in.

Och nej, givetvis är inte nyval något alternativ bara för att sd skulle komma in i riksdagen heller. Det finns ju, som tur är, regler som begränsar den möjligheten så att det inte kan göras hursomhelst =)