Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

lördag, juli 07, 2007

Vart är ni?

Sitter och kikar på valmyndighetens hemsida, ett sant lördagsnöje. I Tranemo fick miljöpartiet 89 röster i kommunvalet och i Svenljunga fick vi 65 stycken. Och det utan att ha någon kommunlista i nån av kommunerna. Ändå ansåg sammanlagt 154 personer att det inte fanns något annat parti än miljöpartiet att rösta på, det hedrar dem!

Men nog borde åtminstone en handfull av dessa 154 personer vara intresserade av att kandidera för miljöpartiet i någon av Kindskommunerna? Hör gärna av er, om några år är det val igen.

8 kommentarer:

Emma sa...

Ja hur får man egentligen dessa personer att själva ta steget in i politiken? Det borde ju kunna gå att skrapa ihop några dussin både här och där i de flesta kommuner.

Tony sa...

Jag tror p� annonsering... L�t mp Sjuh�rad annonsera i STT efter folk som vill bli politiker, med syfte att f� till st�nd listor i de b�da kommunerna vid n�sta val...

Emma sa...

En annan sak: Du menar väl förstås "Var är ni" i rubriken?

/ grön lingvist

Johan sa...

Emma. attans, funderade förfullt på om det skulle vara "var" eller "vart". nåväl, fel är fel och det får stå kvar =) kanske nån lärare ute i Kind tänker att h*n måste engagera sej i partiet för att se till så vi gör pinsamma grammatiska missar framöver, eller ngt.

angående det du skrev i förmiddags så är det väl den så kallade 10000-kronors-frågan, envishet, personliga kontakter, ett visst mått av tur och ännu mer envishet tänkbara svar. har ni många vita kommuner i närke?

tony. något sådant kan det mkt väl bli framöver.

Emma sa...

Nej inte så många vita kommuner här men däremot otroligt skralt med folk som vill engagera sig (om man jämför med hur många som trots allt ändå röstar grönt här i sosse-hålan). Särskilt skralt med unga och därför dålig återväxt.

Magnus Haglund sa...

Det är ju inte så svårt!

Var används vid befintlighet (var är du, var bor du, osv.).

Vart används vid riktning (vart ska du, vart flyttar du, osv.).

Viktigt, viktigt vid studier av tysk grammatik!

Johan sa...

magnus. om du visste hur mycket jag misslyckats med att studera tyska!

Henrik sa...

Jag pratade med en tysk utbytesdoktorand för någon dag sedan som menade att de flesta tyskar inte klarar tysk grammatik. Alltid någon tröst för Johan och mig.

Annars så är just var och vart enkelt i teorin. Det finns dock dialektala anledningar till att folk är olika glada i att använda det ena och andra. Själv överanvänder jag var om jag inte tänker mig för, men många gör det omvända.

Slutligen så tycker jag inte alls det är konstigt att folk väljer att inte engagera sig i politiska partier, med tanke på hur de blir bemötta när de kommer dit, hur de politiska fungerar (eller inte fungerar) och med tanke på att det faktiskt tar väldigt mycket tid att vara politisk aktiv och därmed inte något som alla har lyxen att kunna ägna sig åt.