Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, juli 02, 2007

Ur garderoben (4/5)

Fortsätter serien från i våras och plockar fram fler lik ur garderoben.

Jag slarvade under flera år med teve-licensen. Av strikt ekonomiska skäl och knappast av politiska skäl, det är bara att kolla mina deklarationer :) Emellertid är det naturligtvis fel, i synnerhet då jag gillar public service. Men gjort är gjort och när radiotjänst ringde i höstas så var ju det ett utmärkt tillfälle att kliva in i kollektivet av tevelicensbetalare.

Nu när det är mycket svårt att inte få betala teve-licens (det mesta i elektronisk väg tycks innebära tvång på att betala licens) så undrar jag ifall det inte vore bättre att ta in licensen skattevägen. Fast jag tror inte partiet håller med mej, eller hur är det?

Läs även om hur jag fascineras av militärer, har plankat på spårvagnen och dras med biblioteksskulder.

6 kommentarer:

Heiti Ernits sa...

Nackdelen är att skattesattserna är "enklare" att ändra beroende på de rådande politiska krafterna.
har för mig att avgifter är annorlunda förankrad ( i lagstiftning) och mycket svårare att ändra.
Skatterna är lättare att pilla på =)
Det skapar trygghet från politiskt klåfingrighet (tyvärr är PS väldigt frestande att slå tänderna i), men jag förstår din tanke...

Heiti Ernits sa...

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890041.HTM

Birger Schlaug sa...

Jag har sedan åtskilliga år inte begrpit var det är för mening med en avgift som i stort sett alla betalar - det är ju i princip en skatt. Public Service bör således finansieras via skattsedlen, på ett mer solidariskt sätt än idag. Argumentet mot detta är att det då blir "statstelevison" och som Heiti säger: lättare att sänka och höja i samma tjatiga rytm som budgetpropparna ramlar in. Å andra sidan beslutas också licensen av politiker...
Mp gillade för övrigt skattefinansiering av public servide en gång i tiden - jag tror partiet ändrade uppfattning i takt med att samarbetet med s tog sig nya hjärtevärmande uttryck... (Hamnade i minoritet i riksdagsgruppen till slut).

Tony sa...

Tanken är väl precis som Heiti skriver att public service- bolagen ska stå helt fria från politisk makt. Tror ju att diktaturer som Vitryssland och Kuba hade tjänat på ett sådant system. Men jag instämmer - det vore enklare om det finansierades skattevägen. Drev faktiskt frågan på ett kongressutskott någon gång för flera år sedan, men röstades ner...

Det viktiga är väl att man i så fall formar någon klausul, typ begravningsavgiften, som avsätter en fastställd avgift till public service, utan att de där klåfingriga politikerna kan genomföra någon detaljstyrning...

Gunnar Johansson sa...

Jag tycker att nuvarande system med licens är bra just för att värna SVT:s oberoende. Skattefinansiering tror jag skulle leda till att det skulle bli för frestande för många politiker att låta budgetanslagen påverkas av om man anser att programmen är misshagliga eller inte. Dessutom tror jag att man skulle se det som ytterligare ett skäl för att göra även svt reklamfinansierat, vilket flera vill göra redan nu (helt eller delvis), och det vore väldigt olyckligt.

Johan sa...

frågan engagerar i alla fall =)