Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, juli 30, 2007

Miljövänlig bilköring i bensinbil, fan tro't

Jag läser på lokalavisens debattsida.

Trafiken är ett stort miljöproblem, och i Sverige ökar utsläppet av växthusgaser med en procent per år. Vägtrafiken i Sverige står för drygt 30 procent av koldioxidutsläppen
Vem har skrivit detta? En miljöpartist? En lobbyist från Gröna Bilister eller Naturskyddsföreningen?

Icke då. Sjuhärads kristdemokratiske riksdagsledamot Else-Marie Lindgren. Hon skriver sej varm för "ecodriving", alltså miljövänlig bilkörning. Och det är väl sunt och bra. Men hur trovärdigt är det när Else-Marie, som envist kämpat för rätten att släppa ut avgaser från bensinbilar, nu skriver om "ecodriving"? Och mycket riktigt kryssar hon sej på ett närmast anmärkningsvärt sätt förbi bränslefrågan. Artikeln lämnar en mycket fadd eftersmak. Kristdemokratens miljöengagemang känns inte trovärdigt.

Vi måste hitta alla sätt att bidra till en bättre miljö
Jag trodde Bibeln fördömde lögn som syndigt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Idag stod det att läsa att "smogen" i Asien står för en stor del av klimatpåverkan där. Lika stor som växthusgaserna, från bilar och jordbruk (mkt risodlingar, exv) tydligen.

Konspiratorisk som jag är så tror jag att bil-lobbyn nu pluggar fram sina tankar stenhårt. Skogskövlingen ger mer klimatgaser än fordonen. Djur är ännu värre, fast idag har vi ju färre fyrfota däggdjur på planeten än för 100 år sedan. Smogen (kommer inte sånt även från bilar?) är värsta boven. Med mera. Snart står det i tidningen att termiterna är största klimatsyndarna, sanna mina ord.

MKt_konspiratorisk