Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

onsdag, juni 13, 2007

Moralens väktare

Som tidigare nämnts är det studenttider och i morgon tar min lillasyster Jenny studenten. Och min egen gamla gymnasieskola, Tranemos enda och garanterat kommunala sådan, visar prov på en sällsynt trist moralism.

Studenter som uppträder misstänkt berusat kommer tvingas blåsa eller något i den stilen och isåfall tvingas ut bakvägen - det var i alla fall inbörden i vad rektorn meddelande eleverna förra veckan.

Tjenare. Så tråkiga var de vad jag vet inte på Agnes skola förra veckan, och det är ändå en kristen friskola. Huvudsaken är väl ändå att studenterna har trevligt och ingen gör bort sej alltför mycket? Ifall sen någon har en promillehalt som inte tillåter dem att köra bil så torde väl rektorn överleva det? Så länge de inte sätter sej och kör bil vill säga. Och sen är väl resten en fråga mellan studenten själv och dennes familj.

Vi får väl se vad som händer i morgon. Ifall jag hör det ropas "raus" och en visselpipa ljuda och det sedan viftas med alkotest är det uppenbarligen någon elev som råkat dricka ett glas champagne för mycket till jordgubbarna på morgonen. Panik! Ring IOGT!

Samma skola har f.ö förbjudit eleverna att tälta i skolans närhet, något som tydligen hållit på att bli en tradition de senaste åren. Och politikerna har senarelagt avslutningarna en vecka vilket inneburit krock med Hultsfredsfestivalen samt svårare att synka med andra avslutningar då de flesta skolor redan slutat.

Tråkemo var det en del som sa på nittitalet - uppenbarligen går vissa ränder aldrig ur.

8 kommentarer:

Helene sa...

Jag tycker att det är bra med vuxna som tar ansvar. Ingen vill väl vara för packad för att uppleva sin egen student, så kanske detta hör en förebyggande effekt.

Det handlar inte om att vara tråkig utan om omtanke.

Heiti Ernits sa...

Jag känner förövrigt Håkan Blixt, rektorn på skolan. Han var min kollega på viskastrandsgymansiet här i Borås (Då också rektor). =)

Johan sa...

helene. poängen är god, men är inte det en sak mellan förälder och barn?

instämmer fullkomligt i att ingen vill vara för packad för att uppleva sin egen student, men det är heller inget större problem på skolan.

vad som nu åstadkoms är en tråkig stämning och studenter som känner att rektor vill komma in och styra deras student.

heiti. har du jobbat där? :)

Heiti Ernits sa...

Johan:
Jepp, mellan 2000-2002 =)

Anonym sa...

http://www.bt.se//edrum.jsp?article=269475

Johan sa...

missförstå mej inte anonym, jag gillar verkligen min gamla hemort. funderar ju t.om på att gå med i hembygdsföreningen! :)

men det hindrar mej inte från att dissa den ibland. och trots låg kommunalskatt och ingen arbetslöshet flyttar folk. det är ett problem som näringsliv, föreningsliv och politiker verkligen bör ta på allvar. och måhända sitter jag själv där om 5-6 och brottas med problemen?

Johanna Öfverbeck sa...

Vuxna som tar ansvar för vuxna snarare än vuxna som tar ansvar för barn. "Barnen" är över 18 år (de flesta som tar studenten är ju det) och få beställa in champagne på uteställen.

Helene sa...

Skolan borde rimligen kunna omfattas ac samma alkoholpolicy som förespråkas på många arbetsplatser och som innebär att det är en alkoholfri miljö.

Det finns många som kan hantera alkohol och det finns en hel del som inte kan det. Att avstå alkohol i arbetet eller på skolan är att visa solidaritet.

Och jag har alltid undrat, apropå solidaritet, varför vi bojkottar HM men inte den smutsiga alkoholindustrin.