Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

fredag, juni 22, 2007

En klockren femma.

Politikers och höga tjänstemäns bilinnehav har granskats av lokalavisen med assistans av Gröna Bilister. Resultatet är något tveksamt.

Hade fullmäktiges ersättare granskats hade jag fått högsta betyg, ety jag saknar såväl bil som körkort. Boende mitt i stan är det inte någon förlust, men även när jag inte bodde mitt i stan överlevde jag och busspendlade till jobbet. Det funkade när jag jobbade såväl julafton som nyårsafton. Att kampanja regionen runt för Grön Ungdom i valrörelsen funkade även det i stort sett utan körkort, endast vid två tillfällen fick jag be partikamrater om skjuts. Och sen liftade jag några gånger med andra politiker av ren bekvämlighet =)

Emellertid är jag väl medveten om att bil är en fullkomlig nödvändighet ibland, såsom uppvuxen i Tranemo är det ingen hemlighet. Men då är det bäst att köra grönt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Väntar bara på att även flygresande ska granskas :D Har flera vänner som är skeptiska till bilkörning, men ungefär alla av dem har bränt mer klimatgaser genom semestrar och annat än jag gjort med mina bilar...:)

Fast, det är ingen bra ursäkt för mitt eget beteende. Har dock åkt buss till jobbet, eller cykel, sedan i februari eller nåt...så känner mig halvbra.

Är skeptisk till etanol tyvärr...bra för befintliga bilar, kanske, men att SAAB endast ska sälja E85-bilar från år 2009 (eller nåt) är inget bra tecken egentligen. Förbränningsmotorn i den form som nu används (Otto, Diesel) är ju i grunden ineffektivt.

Men, eftersom vi har överskott på jordbruksmark i Sverige så kanske det är bra att vi bygger upp en volym på biobränslesidan, så att vi kan producera exempelvis metanol senare - man kan ju köra elbilar på metanol. Synd bara om alla som tror de gör en jättevinst för miljön när de byter till etanol. Vinst, ja, men jättevinst, neh. Kanske halvering av CO2-utsläppen.

/MKt_skeptisk

Anonym sa...

Tillägg : SAABs E85-bilar går självklart att köra även på bensin.

Andy sa...

Som Taxichaffis i Tranemo har man ju "oerhört" många alternativ till Diesel...
Dock anser jag att de nya dieselmotorerna är betydligt trevligare för miljön än besindrivna.
Sov gott!
/Andy