Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, juni 18, 2007

Det är över nu

Idag fick jag äntligen tummen ur och ivägsände ett brev till regionresidenset i Vänersborg i vilket jag meddelar att jag önskar bli entledigad från uppdraget som ersättare i Göteborgs Djurförsöksetiska nämnd.

Skälen är flera.

Mötena är på eftermiddagar i Göteborg, vilket funkat någotsånär när jag pluggat i just Göteborg under våren. Men det kommer bli svårt när jag börjar plugga här i stan till hösten.

Dessutom är jag varken tillräckligt kunnig eller driven nog för uppdraget. Handlingsbunten är mycket svårläst och jag känner att jag inte kan bidraga med speciellt mycket i nämnden. Någon annan miljöpartist med större intresse och kanske vissa förkunskaper kommer förmodligen kunna göra en mycket bättre insats.

Och jag har lite för många uppdrag. Att dela på förtroende och slit är en god grön princip.

Det är aldrig kul att inte fullfölja vad man tagit på sej - men jag tror det är bäst att kapa min alltför digra uppdragslista med just det här uppdraget.

4 kommentarer:

johannes sa...

tänkte bara tipsa dig om en totalt meningslös blogg som ja har startat. johannes81.blogg.se inte nåt av intresse mer än va som händer i mitt liv. snart dags för ågra öl me tror ja! lev väl!

Johan sa...

Aha! En blogg del-Simon.

öl anytime, nästan.

Mikael Åhman sa...

Den djurförsöksetiska nämnden...

Som reformisktisk djurrättsaktivist har jag funderat en del på de moraliska aspekterna i att sitta i en sådan nämnd.

För: Man tar ansvar för världen som den ser ut, och räddar alltid några djur från onödigt lidande.

Mot: Man accepterar och legitimerar konceptet med djurförsök.

Jag driver inte frågan om djurs värde och rättigheter långt att jag är mot alla djurförsök - jag försvarar de försök som är oundgängligen nödvändiga för att rädda mänskligt liv och förhindra mänskligt lidande.

Hur har du tänkt kring dessa frågor, Johan?

Johan sa...

Michael, det sammanfattar ungefär vad jag tänkte innan jag tog uppdraget och sammanfattar väl ungefär vad jag fortfarande tänker....

det är ett svårt uppdrag och det finns bättre folk för uppdraget.