Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

onsdag, juni 06, 2007

Blä-bluttan-blej

Jag firar ingen nationaldag. Nationaldagar är inget för mej. Melinen har i ett välformulerat inlägg resonerat kring nationaldagen och dess härkomst.

Jag ogillar religiösa och politiska helgdagar, i synnerhet när de skapas ovanifrån i modern tid (2-3 år sedan). Ville de fem nyanserna av grått (som stal långhelgen pingst) verkligen ha en folklig nationaldag hade de sedan länge gjort midsommarafton till nationaldag.

Dock kan ju konstateras att 5 juni är på väg att bli en utekväll och det kan ju vara trevligt. Men nog hade en garanterad långhelg i slutet av maj eller början av juni varit att föredra?

4 kommentarer:

brother sa...

dagen till ära måste jag ju länka flaggbilden http://eee.bsnet.se/~brother/skanda_flaggan_stor.png

Anonym sa...

Din historieskrivning i ämnet är inte helt korrekt. Ursprunget till nationaldagsfirandet är från slutet av 1800-talet när dåvarande skansenchefen påkallade 6 juni som nationaldag, med motiveringen att Gustav Vasa valdes till kung den dagen 1523. Officiellt blev den dagen så småningom döpt till Svenska flaggans dag, vilket den var fram till för omkring 20 år sedan då den blev till Sveriges nationaldag. Nationaldagen var dock ingen helgdag från början utan det är den för första gången i år, efter beslut om saken för ett par år sedan. Jag håller med dig om att det är en konstig företeelse som egentligen inte har någon bred folklig förankring utan skapas uppifrån. Själv har jag jobbat som vanligt idag.
Gunnar Johansson

Rasmus Ling sa...

Problemet när man gör en dag till nationell helgdag, är att dagen innan blir nationell supardag. Folk dricker alkohol när de inte måste upp nästa dag (De Gröna i Malmö hade sin sommarfest tradiotionsenligt 5 juni, guess why?). Och folk gillar att dricka alkohol på midsommarafton, så därför är det fokhälsopolitiskt en dålig idé.

Tony sa...

Själv förespråkar jag Mickelsmäss eller Mårtens afton som nationaldag. Hösten är så olidligt lång, den skulle behöva lite fler helgdagar. Så här års är ju livet en fest, oavsett veckodag...