Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

tisdag, maj 22, 2007

Tänk vad ett möte kan resultera i

Att ett möte på Mona Sahlins arbetsrum kan resultera i en Svenskanartikel är onekligen lite fascinerande. Fast med de goda opinionsiffrorna i huvudet finns det naturligtvis ett stort intresse för vad en eventuellt samlad opposition kan hitta på.

Det glädjer mej oxå att vänstern var med! Visserligen tycks vänsterns riksdagsgrupp mest gå in för att stabilisera partiet kring 4,5% - men jag vill ändå ha med vänstern på tåget. Måhända står jag ideologiskt långt från vänsterpartiet, men jag har trots allt röstat på partiet i fråga en gång och sakpolitiskt prickar de ofta ganska rätt (om knarket har de t.ex en god poäng!). Men jag står oxå fast vid att ett reformerat centerparti mycket väl kan bli tredje samarbetspart i en situation där sverigedemokraterna blir vågmästare eftersom vänstern får just 4,5%.

Jag vill i alla fall inte att bara vi och sossarna ska vara parter i ett samarbete, såvida nu inte bägge partierna är 20+%-partiet. Men det kanske dröjer?

Fast lite oroligt undrar jag hur det, innan vi är jämnstora, ska gå att tas med med sossarnas övervakningshysteri, förkärlek för vapenexport, feblesse för långa arbetsdagar och ständiga önskan att förbättra för medelklassen snarare än underklassen. Å andra sidan hajade de miljön rätt bra under förra mandatperioden (fast de "glömde bort" den gröna skatteväxlingen i opposition - verkligen ingen guldstjärna i det gröna protokollet!). Kanske kan vi komma nån vart i fler frågor? Men 15 statsbudgetar under 8 år är ändå rätt talande.

Och vi kan fortfarande stå fria från blocken trots att vi väljer att samarbeta med andra partier. Det går utmärkt i andra länder, så varför skulle det inte gå även hemma i lilla Svedala?

Den som lever får väl kanske se.

1 kommentar:

Mikael Åhman sa...

"vi kan fortfarande stå fria från blocken trots att vi väljer att samarbeta med andra partier. "

By all means... det viktiga är att vi formerar en gemensam sakpolitik, och helst en gemensam valplattform i god tid före valet. Och det tror jag att vi kan göra, med "vi" tolkat som S-V-Mp. Gärna en valplattform med förslag om generös flyktingpolitik a lá V/Mp...

(C) kan däremot - enligt min personliga mening - dra något gammalt över sig, vare sig SD blir vågmästare eller ej. Då regerar jag hellre i minoritet med S-V-Mp. Minoritetsstyre (visserligen bestående enbart av S-V, men ändå...)fungerar bra i Mark med Mbp som vågmästare under tokfransen Sandahls ledning. Och historiskt har ju S vanligen varit en minoritetsregering så...