Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

tisdag, maj 29, 2007

SPI + SD = sant, eller?

Radion rapporterar att pensionärspartiet SPI närmar sej sverigedemokraterna.

Jag är inte förvånad. I valrörelsen hade vi det tvivelaktiga nöjet att stå bredvid SPI vid valstugorna på Stora Torget här i stan. Målgrupperna må ha varit olika, men retoriken snarlik sverigedemokraternas.

En trevlig kristdemokrat jag pratade med i valrörelsen hade en del insiderinfo från SPI och han berättade om strider mellan rasister och seriösa politiker som ville arbeta för pensionärerna - en strid rasisterna gått vinnande ur.

I takt med sverigedemokraternas framgångar har oxå SPI fått minskat väljarstöd.

2 kommentarer:

Mikael Åhman sa...

Det förvånar mig snarast att de båda partierna inte redan gått samman.

Vilken ideologisk grund har SPI att arbeta utifrån? Ingen - endast någon slags renodlad intressegruppsprioritering eller något slags "sunt förnuft". I det förra fallet ifrågasätter jag varför partiaktivisterna inte arbetar med sina frågor inom något av de befintliga partierna - må det sedan vara röda, gröna eller blå partier.

I det senare fallet - "sunt förnuft" - tenderar det som överideologi att sluta där det tydligen är på väg att sluta: i obegåvad nationalism...

Tommy Funebo sa...

SPI har bestått av 3-4 olika fraktioner ända sedan rekonstruktionen efter valet 2002, när hela partiledningen drog.

En eller två av fraktionerna går säkert upp i SD. Kvarvarande SPI:are hatar dock SD som synden, även om de själva ibland är köksbordsrasister.