Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

söndag, maj 13, 2007

Röd-grön valframgång på Island (ännu mera val!)

Det isländska röd-gröna partiet Vinstrihreyfingin nästan fördubblades i helgens parlamentsval på ön, de gick från 5 till 9 mandat och är nu tredje största parti.

De röd-gröna är numer tredje största parti och det spekuleras från vissa om att de kanske kommer bilda regering med Islands största parti Sjálfstæðisflokkurinn (Självständighetspartiet). Sjálfstæðisflokkurinns mångåriga regeringspartner Framsóknarflokkurinn (Framstegspartiet) tappade stort och en koalition mellan dessa bägge förmodas vara bräcklig i fortsättningen.

Island tycks dessutom ha ännu ett grönt parti, Islandshreyfingin, som dessvärre hamnade utanför Alltinget.

Bloggen följer händelseutvecklingen på Island med spänning.

3 kommentarer:

Magnus Haglund sa...

Och som den kalenderbitare du är, glädjs du säkert åt die Grünens rekordval i Bremen i dag: 16,5 procent! Därmed lär den mångåriga koalitionen mellan sossarna och kristdemokraterna brytas för ett rödgrönt styre.

Johan sa...

wohoo! att det var delstatsval i bremen visste jag faktiskt, men hade inte börjat leta efter resultatet. kul! och tack för rapporten från det stora landet i söder :)

Magnus Haglund sa...

Så gärna så! Haha, du hade bättre koll än mig ändå - jag visste inget om att det var val i Bremen, innan jag av en slump fick höra resultatet på radion.