Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

fredag, maj 04, 2007

Ändra livsstil, inte klimat

FNs klimatpanel IPCC har släppt sin nya rapport.

De pekar bland annat ut ändrad mänsklig livsstil som ett sätt att hejda klimatförändringarna. Ändra livsstil, inte klimat - som vi brukar säga. 50-80% till år 2050, så mycket måste utsläppen av växthusgaser minskas med om uppvärmningen ska hejdas.

Forskarna ger inga svar på vilka energikällor som är att föredra för att minska utsläppen av växthusgaser, det är väl svårt att enas kring antar jag. Och är ju slutligen en fråga om vad man själv tycker verkar mest lämpligt. Själv tror jag inte på kärnkraft.

De flesta politiska partier ("Miljön är ingen prioriterad fråga" Reinfeldt Almedalen 2006) och tidningar (kommer ni ihåg bensinskatteupproret?) har vaknat upp yrvakna i klimatfrågan det senaste halvåret. FNs klimatpanel har funnits ända sedan 1988, det är tänkvärt.

6 kommentarer:

Johan Jakobsson sa...

Du och alla som tycker som du får mer än gärna ändra er livsstil hur mycket ni vill. Vill ni leva i sunkig belysning med lågenergilampor som gör råttor blinda, eller gå omkring hemma i tre lager kläder, så varsågod. Men våga inte tvinga er ideologi på mig. Jag tänker leva som jag vill, och ni har ingen moralisk rätt att med våld och fascistiska lagar få mig att ändra mig. Förstå det.

Tom Andersson sa...

Pga att det finns en del folk tänker som johan så är ju ekonomiska styrmedel inom miljöpolitiken ett måste...

Klimatfrågan sa...

Egentligen handlar det inte om att ta ifrån människor deras levnadsstandard utan om att förändra spelreglerna för dem som skapar den, det vill säga den fria marknaden.

eric secher sa...

Man får väl vara nöjd med det lilla...Hade jag varit Susanna Baltscheffsky (SvD) eller Karin Bojs(DN) hade jag slagit upp stort att IPCC nu för första gången" tar upp livstilsfrågor och konstaterar att människors beteende påverkar växthusefekten inom alla samhällssektorer".Nu blev det några rader och ingen rubrik.Om det som egentligen är hela grejen.

eric secher sa...

Man får väl vara nöjd med det lilla...Hade jag varit Susanna Baltscheffsky (SvD) eller Karin Bojs(DN) hade jag slagit upp stort att IPCC nu för första gången" tar upp livstilsfrågor och konstaterar att människors beteende påverkar växthusefekten inom alla samhällssektorer".Nu blev det några rader och ingen rubrik.Om det som egentligen är hela grejen.

eric secher sa...

Man får väl vara nöjd med det lilla...Hade jag varit Susanna Baltscheffsky (SvD) eller Karin Bojs(DN) hade jag slagit upp stort att IPCC nu för första gången" tar upp livstilsfrågor och konstaterar att människors beteende påverkar växthusefekten inom alla samhällssektorer".Nu blev det några rader och ingen rubrik.Om det som egentligen är hela grejen.