Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

fredag, maj 04, 2007

Miljöpartiet tredje största parti!

Demoskops nya mätning ger vid handen att kristdemokraterna rasar ur riksdagen, att folkpartiet är nere på nivåer i stil med valet 1998 och att miljöpartiet är tredje största parti (Expressen/DN). Liksom att sverigedemokraterna är nästan lika stora som kristdemokraterna.

Fast man ska inte haka upp sej alltför mycket på de enskilda siffrorna, mer intressant är att tendensen med två stora och fem-sex små partier gäller även i den här mätningen. Vilket parti som sen är tredje störst varierar, mellan jag skulle ljuga om jag inte sa att det var kul att de gröna var tredje störst ;) Man kan oxå notera att moderaterna har fortsatt mycket höga siffror, det är småpartierna som fått betala för samarbetet. Onekligen har strategerna i kristdemokraterna och folkpartiet en del att fundera på.

Men jag tror inte som Expressens tyckare att det här talar för en borgerlig partisammanslagning, snarare talar det för att La Allianza får ännu en spricka i kanten och börjar slira betänkligt. Det egna partiet kommer alltid vara viktigare än La Allianza, och den sociala fällan hotar att ännu en gång slå igen för de borgerliga partierna.

8 kommentarer:

Joakim Larsson sa...

Härligt att se att någon har nytta av sin utbildning.

Johan sa...

verkligen.

Anne-Marie Ekström sa...

Var lugn Johan. Vi spottar upp oss. Det har vi gjort förr. Den här gången med riktigt socialliberala frågor.

Johan sa...

absolut :)

Alexander Sofroniou sa...

Hej Johan och hej Anne-Marie.

Till Johan, jag hoppas tentan gick bra.

Till Anne-Marie, jag har ingen större koll på hur era interna diskussioner går i folkpartiet men jag måste säga att jag har väldigt svårt att se hur socialliberalismen ska slå undan fötterna för batongerna med Jan Björklund som partiledare.

Johan sa...

Alexander. Den kom i alla fall ;) hur gick det själv?

Får f.ö erkänna att jag har mina tvivel på att Jan Björklund kommer leverera speciellt mkt socialliberalism.

Anne-Marie Ekström sa...

1. Ingen ny partiledare är vald.
2. Det är inget fel på Jan Björklunds socialliberalism. Ibland har det blivit lite fel ord bara.

Hur blir det Johan? Kommer du på vårt klimatseminarium? Det kan nog bli en kul diskussion.

Johan sa...

Vi får se hur det blir på måndag, törs inte lova något.