Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

torsdag, maj 10, 2007

Kongressdax!

Maj för två år sedan. En händelserik tid. Flytt, jobb, nystart, vår och så åkte jag på min första partikongress, som gick av stapeln i Gävle. Med bara en vecka kvar till årets kongress (hur klarar ni andra er, som kongressar så sällan?) börjar kongressfebern åter göra sej påmind.

Gävle var intryck, spänning, politik, glädje, tröstlöst utskottsarbete, rösträkning, efterfester, ännu mer politik, ett första debattinlägg i talarstolen (mitt i natten) och när kongressen led mot sitt slut skickade de andra opp mej i talarstolen, precis före Maria skulle avslutningstala, för att jag skulle säga några välkomnande ord till kongressen i Borås. Jag var nervös, minst sagt.

Ett år senare. Borås. En intensiv vår med kongressförberedelser och förvalrörelse kulminerar med kongress på Folkan här i stan i slutet av maj. Alla miljöpartister invanderade stan. Min lägenhet förvandlades till vandrarhem. Tomas, Bo-Lennart, Heiti, Tony, Eva och de andra boråsarna slet dygnet runt för att få kongressen att funka rent praktiskt medan jag var ombud och sprang opp i talarstolen eller viftade med röstkort. Peps spelade på kongressfesten och alla dansade. Mitt yrkande om alternativ till dagens betygssystem kom med i valmanifestet. Sov inte mycket dom där dygnen.

Nästa vecka är så dags igen. Norrköping är skådeplatsen den här gången. Åker som riksvalberedare med uppgift att lyssna, iakttaga, mingla och lobba för våra förslag till partisekretare och partistyrelse. Det ska bli superkul!

9 kommentarer:

Stefan Lindborg sa...

Hej.

Nu när du efter mycket om och men har fått en länk av mig, är du kanske sugen på att uppdatera din länk till mig med min nya bloggadress:

http://stefan.vansterboras.se

Mvh
Stefan L

Johan sa...

du är sen! har redan oppdaterat :)

Magnus Haglund sa...

Åh, den som ändå finge åka på kongress! Jag hoppas på en fyllig kongressbloggning!

Mikael Åhman sa...

Av ren nyfikenhet (och lättja - orkar inte lusläsa dagstidningarna i jakt på gissningar från liberala redaktörer): Vilken/vilka politiska frågor tror du blir de "stora stridsfrågorna" på er kongress?

Johan sa...

magnus. vågar inte lova ngt. men ska försöka! och fler lär nog försöka oxå. ja, vad är berlin mot en mp-kongress liksom?

mikael. hm. jadu... partisekreterarvalet blir ju en het (ekologiskt odlad) potatis. sen kommer säkert ps politiska proppar, om statliga företag, klimat och demokrati leda till en del diskussion. fast det blir nog inte som kongressen i Gävle. med gröna kvinnor, medborgarlön och kongress varje eller vartannat år.

å andra sidan var även förra årets kongress en tämligen stillsam historia.

en stor stridsfråga blir nog kongressens arbetsform :)

Anders Wallner sa...

You've got mail.

Rasmus Ling sa...

Den stora frågan kommer handla om vilket som ska vara partiets namn i framtiden.
/Rasmus

Mikael Åhman sa...

Strid om vilka som skall vara partiets stora namn? Vilka anarkistfasoner :-) Sånt förväntas väl vara klart före kongressen :-P

Nå - mer seriöst: Påverkanstorg har vi i s-studenter när vi har kongress. Dock - och det är viktigt tycker jag - så läggs ju texten som blivit framförhandlad på åsiktstorget (som vi kallar dem) fram för kongressen för debatt och beslut.

Utan slutgiltigt beslut i plenum kan ju vilka durkdrivna muppar och myglare som helst mangla igenom vilka tokigheter som helst på torget!

helgonblomma sa...

hade så så så så så gäääääääärna varit med :(
men sitter ju fast i Norrland :(
även om jag BORDE vara hemma i Hjo igen senast i slutet på JUNI :-/ ...

och teknikerjobben var redan fullbokade när jag tog kontakt med Teresia *suckar*

ha så trevligt!!!
//Helgonblomma