Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

torsdag, maj 24, 2007

En liten historia om skägg

På kongressen i helgen var skägg ett stort ämne för diskussion.

Men är skägg verkligen så miljöpartistiskt frågade jag mej? Sagt och gjort, under dagens fullmäktigemöte roade jag mej med att räkna skägg på närvarande ledamöter och ersättare!

Andra former av ansiktshår (mustasch, polisonger eller stubb) har inte räknats med. Nedanstående sammanställning gör dock inte alls anspråk på att vara komplett, och jag har heller inga uppgifter om hur stort mitt urval var. Kan tillägas att endast män ingår i sammanställningen - i den mån kvinnorna har skägg syntes det inte för mina ögon (men så har jag inte bytt glasögon på fyra år).

Socialdemokraterna - 5 skägg
Kristdemokraterna - 2 skägg
Vägvalet - 2 skägg
Miljöpartiet - 1 skägg
Moderaterna - 1 skägg

Centerpartiet, Folkpartiet, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna - 0 skägg (dock har frånvarande ledamöter för både fp och sd skägg, men är man frånvarande får man faktiskt skylla sej själv!)

Vi kan således konstatera att skägg är relativt populärt bland politiker i allmänhet. Låt vara att inget skägg var av god Laszloklass, men ändock!

Och jag var den enda med ordentliga polisonger, så fick jag det sagt oxå.

7 kommentarer:

Daniel Bergvall sa...

Det skulle vara intressant att få ett värde på proportionaliteten (%). Jag misstänker att det kanske ändrar rankinglistan något(?). Sveriges Radio roade sig med att i valrörelsen ta fram proportionerlig fakta om kandidaterna, mp-Gotland "vann" samtliga undersökningar. Högst andel kandidater med invandrarbakgrund, högst utbildade kandidater, lägst inkomst (om det nu är meriterande), "mest jämställda kandidatgrupp", lägsta medelåldern osv osv. Bra eller dåligt? :)

FredrichL sa...

Mja, du kan faktiskt inte bortse från Lennarts Mustasch, men tyvärr är det bara KDN Trandared och Skattenämnden som förmånen att vara i sällskap av mina synnerligen välansade polisonger. Jag är av den åsikten att att Polisonger och skäggväxt ska vara i fas med produktivkrafter, teorin är att produktivkrafterna påverkar polisongerna i högteknologisk riktning, polisongbäraren påverkar i sin tur medvetenheten och den ideologiska överbyggnaden.

Men alltid; Den materiella basen avgör!

Rasmus Ling sa...

Ja, Johan. Antal duger inte som jämförelsematerail. Mandatfördelning också!

Birger Schlaug sa...

Procent, Johan, procent!!Och vad mer: Hur många partiledare i andra partier har haft skägg? Och hur många mansrör i mp har haft avklädd haka... (Matz Hammarstörm gick omkring sådär oklädd, men han klarade inte av jobbet så länge heller...)

Johan sa...

Ni har naturligtvis rätt i era invändningar och såklart bör undersökningen göras om med vetenskaplig exakthet på nästa möte!

Fast det får bli i augusti, då jag missar junimötet.

Thomas Svensson sa...

Jag håller med om invändningarna angående proportionaliteten. Men, som statistiker vill jag också påpeka att det är helt korrekt att utesluta dem som är frånvarande, såvida inte frånvaron beror på skäggväxten, men det kan man väl ändå inte tro. Däremot finns det en viss risk att så blir fallet vid nästa möte, då nu alla skäggiga politiker som läser din blogg vet att de kommer att bli räknade, det skulle du aldrig ha sagt, Johan.

Anonym sa...

Det behövs fler skägg inom politiken. Men jag återkommer om det, var så säker.

MKt_Oskäggigtyvärrjustnu