Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

tisdag, maj 15, 2007

Därför är jag inte miljöpartist (5/6)


Gästbloggningsserien återuppstår samtidigt med sommaren! Den här gången är det social- demokraternas tur, och sen återstår bara kristdemokraterna. Som representant för sossarna har jag den stora äran att presentera det i höstas nytillträda kommunalrådet i Borås - Lena Palmén. Lena lärde jag känna när vi satt på varsinn sida om utbildningsnämndens sammanträdesbord förra året. Hon som gruppledare för oppositionen och jag som en av majoritetens ledamöter. Olika politiska tillhörigheter är Lena van vid, hennes man är nämligen ordförande den lokala moderatavdelningen.

Läs även gärna varför Anne-Marie Ekström, Fredrich Legnemark, Marie Fridén-Wickberg och Mats Brandt inte är miljöpartister.


Har nu fått ytterliggare en inbjudan att skriva under detta ämne. Vågar inte tacka nej en gång till.

Mitt beslut om att bli socialdemokraterna växte fram när jag började jobba det var inte självklart innan dess. Jag har det alltså inte med modersmjölken. Utan beslutet är taget efter moget övervägande och efter de erfarenheter jag har med mig i livet. Miljöintresse har jag haft sedan kärnkraftsomröstningen. Mig veterligen fanns inte miljöpartiet då, hade det gjort det kanske jag haft en period i mitt liv som miljöpartist.

Ett enkelt svar på frågan om varför jag inte är miljöpartist. I Borås har miljöpartiet under lång tid valt att samarbeta med de borgerliga partierna. Jag skulle ha svårt att ingå i en sån grupp. Utan att vara expert på vart ni står i alla frågor så har jag en känsla av att ni står närmre (s) politiskt och inte minst i miljöfrågorna. Till och ifrån så har jag under åren tyckt synd om er när ni fått rösta mot det som ni sagt er stå för som exempel avsteg från grönområdesplanen.

Men jag hoppas att ni till nästa val tar ett beslut om att välja den gröna sidan, det vore roligt och dessutom mycket givande att bedriva kommunalpolitik ihop med er. Jag är övertygad om att det skulle vara bra för Borås stad och miljön.

Lena Palmén, socialdemokrat

Inga kommentarer: