Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

söndag, maj 27, 2007

Den ljusande framtid är de små's

Jag skriver gärna om fildelning lite då och då, både på bloggen och på lokalavisens debattsida.

Nu läser jag att de små oberoende skivbolagen inte noterat någon minskande försäljning under tvåtusentalet - tvärtom så har den ökat (DN).

Ibland känns det skönt att få sina aningar bekräftade!

- Skivutgivning har blivit en gräsrotsrörelse. Jag tror egentligen inte att försäljningen gått ner så kraftigt, den har bara flyttat från skivbutikerna till konserter, festivaler, internet. Sådana ställen som inte registreras i den officiella skivförsäljningsstatistiken, säger Mats Hammerman, ordförande i [Svenska oberoende musikproducenter].
Så sant, så sant. Och det är storbolagens artister som fått stryka på foten, vilket inte är speciellt konstigt. En måttlig musikintresserad tonårstjej eller tonårskille hör en låt på radion eller teven som hon eller han gillar. Personen i fråga kan då gå ladda ner låten på några sekunder eller köpa låten. Jag har ingen vidare koll på vad cd-singlar kostar nuförtiden, men 30-40 spänn får man väl i alla fall punga ut? Nya album kan i alla fall kosta över 200 spänn. Hur kan skivbranschen tro att en måttligt musikintresserad konsument ska förmås köpa dessa skivor?

Själv gottar jag mej i mina senaste inköp, en Reeperbahn-LP från tidigt åttital och ett av Neil Youngs senaste album. De kostade en hundralapp tillsammans och köptes från en begagnathandlare. Låt mej gissa att de inte kommer räknas in i statistiken - utan tvärtom innebära fler röda siffror i storbolagens försäljningsstatistik (trots att bägge två väl är utgivna på storbolag).

När jag säger att skivbranschen har grävt sin egen grav (för det har den), avser jag storbolagen. Independentbolagen kommer överleva - de har sina kunder och sina egna kontaktnät för att nå ut. De erbjuder något som ger något längre än vad låtarna varar. Den ljusande framtid är deras.

Samtidigt går de flesta politiker storbolagens ärenden och kriminaliserar över en miljon svenskar. Sorgligt.

Inga kommentarer: