Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

lördag, maj 05, 2007

Anders Borg (m(p)), eller?

Jag trodde jag hört det mesta. Faktiskt. Men att en moderat finansminister anno 2007 skulle komma ut som nån slags miljöpartist, det förvånar mej.

Låt vara att Anders Björck hade ett och annat att säga för sisådär trettifem år sedan. Låt vara att Fredrik Reinfeldt talade om grön skatteväxling härommånaden. Men ändå.

Det här är trots allt partiet som skrämde s-väljare med miljöpartiet i valrörelsens slutskede. Och jag undrar hur många gånger jag försökt förklara grön skatteväxling, ekonomiska styrmedel och vikten av offensiv klimatpolitik för moderata riksdagsledamoter och frifräsande tyckare.

Jag hoppas de lyssnar på finansminister Anders Borg.

- Vi måste fråga oss om vi lagt maximal effekt på koldioxidutsläppen. Det tror inte jag. Jag tror att man kan göra om beskattningen så att man kan få större miljöeffekt inom samma system.
- Vi är rätt övertygade om att ekonomiska styrmedel är de mest effektiva. Det mest effektiva är förmodligen att gå direkt på källan.
Kanske en grön-blå regering är realistiskt även i Sverige? Jag är tveksam, men ingenting kan väl uteslutas i dessa dagar.

Nu får Borg visa att han faktiskt är miljömupp även i budget och praktisk handling. Det har vi inte sett ännu.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Äh, trams! Detta är bara ett sätt att

1) Göra kärnkraften mer lönsam
2) Ge utrymme till att ta bort värnskatten, så att återigen vinsten för fåtalet ska betalas av flertalet.

;)

Moderaterna har ju i vissa lägen varit ganska progressiva. Trängselavgifter är ju en typisk sådan idé, även om den inte kom till användning förrän den klätts i en hafsigt hopkokad miljöskrud.

/MKt_cynisk

Tony sa...

Borg är en realitstisk ekonom, som gör bedömningen att om klimatmålen skall nås, krävs miljöstyrning i form av högre skatt på fossila bränslen. Hoppas bara att politikerna i den regering han sitter med i, gör samma bedömning...