Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, april 30, 2007

Våryra & glädjerus

Man får väl anta att det beror på allmän våryra och glädjerus över spännnade opinionssiffror när DN spekulerar kring hur en röd-grön regering kan tänkas gestalta sej.

Och visst har deras spekulationer en hel del poänger. Det saknas knappast duktiga miljöpartistiska ministerkandidater. Språkrören, Åsa Domeij, Mikaela Valtersson och ex-partisten Gustav Fridolin är alla bra namn, och sen finns ännu fler bra namn om man kollar på resten av riksdagsgruppen och våra kommun- och regionpolitiker. Så det känns tryggt.

Fast jag hoppas verkligen att det miljöparti som kliver in i en koalitionsregering, vilket jag vill att vi ska göra, inte är ett 5-6-komma-nånting-parti. Det räcker att kika på de borgerliga småpartiernas kräftgång i medierna och opinionen för att inse det vanskliga i att som liten men duktig mus ingå i regering med stor och dominerande elefant.

Därmed inget ont sagt om elefanter, imponerande djur.

Fp-kollegan Anne-Marie Ekström tycker att Peter Eriksson är olämplig som minister då han talar först och tänker sen, nåväl - det gör väl en och annan testballongs-och-utspels-tokig folkpartist oxå vill jag minnas? ;)

1 kommentar:

Anne-Marie Ekström sa...

Visst finns det en och annan som gör lite klantiga uttalanden inom fp. Men ingen partiledare som ger löften som inger hopp i många utsatta människor. Hopp som sedan grusas. Har däremot inte sagt något ont om Maria. Jag tycker att hon är duktig.