Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, april 23, 2007

Ut går Lars

Till slut insåg även det spindoctorlösa partiet att partiledarens dagar var räknade. Lars Leijonborg har idag meddelat sin avgång. Bloggosfären svämmar över av förnumstiga kommentater och även jag ställer mej i ledet av hobbytyckare.

Folkpartisterna följde inte min uppmaning från förra veckan om att de lika gärna kunde behålla honom. Uppenbarligen var de mer intresserade av att casha in röster i nästa val än att vara schyssta mot Leijonkungen från 2002. Ett mycket klokt beslut för folkpartiets räkning skulle jag tro.

SvD menar att Leijonborg får sparken och tycks ha levt i en bubbla den senaste tiden - inte utan att man håller med. Hos Politikerbloggen finns en lista över de hetaste tänkbara efterträdarna.

SvD nämner Nyamko Sabuni som inte alls finns med när Politikerbloggen listar - där nämner man istället Johan Pehrsson och Erik Ullenhag.

Fast alla överens om att de som ligger bäst till är major Jan Björklund och statsvetare Cecilia Malmström.

Som grön tycker jag att Jan Björklund vore ur askan i elden. Cecilia Malmström är väl mer lockande isåfall, samtidigt som hon ju är en EU-vän av närmast fanatiska mått ;) Å andra sidan gäller väl det de flesta folkpartister. Ifall La Allianza krackelerar eller Sverigedemokraterna blir vågmästare efter valet 2010 kanske det finns anledning att uppta diskussionerna mellan folkpartiet och miljöpartiet, och då ser jag hellre Malmström än Björklund vid rodret.

Måhända har Leijonborg nu kommit ännu närmare EU-parlamentet 2009?

En annan het fråga en dag som denna är ifall folkpartisternas partiledarbyte kommer leda till lika stor cirkus som när sossarna skulle byta?

3 kommentarer:

TOMMY RYDFELDT sa...

Jag är mycket förvånad över de som inte är folkpartisters omsorg om folkpartiets politik och vem som blir ny ledare.

är man rädd för Jan Björklund? Han är kunnig, oerhört duktig debattör och får något gjort.

Just nu håller han på att avskaffa flumskolan där kunskap inte är speciellt viktigt. Något alliansen fick ta i tu med efter 8 misslyckade år med rödgrön röra i skolan.

Johan sa...

eyh, jag är politiknörd. partiledarbyte är som lilla julafton ;)

rädd för jan björklund? jag tycker han har obehagliga förslag. och som militär lär han väl vara närstridsutbildad, haha, men nej, rädd för honom är jag inte.

nåväl. vad jag minnas fanns det en relativt stor grönblå samsyn kring exempelvis fristående skolor under de två gångna mandatperioder. till de rödas ilska.

Tony sa...

Om jag är egoist skulle jag se en fördel med Björklund som näste (fp)- ledare. Malmström skulle vara en betydligt bättre ledare för (fp), och ett större hot mot att (mp) ska få över 10% i nästa val.

Anledningen är inte svårare än att Björklund andas negativitet och piskor, medan Malmström andas positivism och morötter. Oavsett politisk inställning utgör det en bättre grund för att kunna mobilisera osäkra väljare. Och det lär (fp) behöva i nästa valrörelse.

Dessutom - i Sverige är omkring 50% av invånarna positiva till EU. Om någon entusiatisk person skulle driva de frågorna, då skulle den personens parti göra stor framgång i valrörelserna...