Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

lördag, april 14, 2007

Skolan ovan molnen

Borås Kristna Skola är ute i blåsväder. Eftersom skolan inte följer reglerna hotar nu Skolverket med att dra in tillståndet, ifall skolan inte skärper sig.

Det är bra att Skolverket ryter till. Min egen inställning till religiösa friskolor är något kluven. Å ena sidan anser jag att en skola inte ska bygga på religiös grund. Religiös tro får den som har en sådan utöva på fritiden.

Å andra sidan får man se till verkligheten. Ifall samhället förbjöd religiösa skolor skulle dessa ändå finnas, men under jord och helt bortom samhällets kontroll. Det vore, ifall uttrycket tillåts, att öppna helvetets portar. Genom att skolorna finns och lever på bidrag från samhället har oxå samhället möjlighet att ställa krav på skolorna. Vilket Skolverket just nu håller med.

Därmed inte sagt att jag gillar religiösa friskolor, men jag kan acceptera dem. Så länge de följer samhällets regler - och helst borde Skolverket granska skolorna mer än vad de gör idag.

Jag undrar förresten vad den kommunstyrelseledamot som jobbar på skolan i fråga säger om Skolverkets granskning?