Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, april 23, 2007

Paradigmskifte på gång?

Valrörelsen ligger relativt färsk i minnet. Alla frågor om bensinpriset. Ilskna blickar när folk såg vilken tröja jag bar och sura kommentarer om att vi förstör Sverige. Att valkampanja på Sjuhärads landsbygd hade sina sidor ;)

Nu läser jag hos DN om en undersökning kring miljö och klimat.

"Sju av tio svenskar är ganska eller mycket oroade över klimatförändringarna. Fyra av tio kan tänka sig att sänka sin levnadsstandard för miljöns skull."
Är det, vad man skulle kunna kalla, ett slags paradigmskifte på gång?

Fast jag vänder mej egentligen mot att använda ord som oro och sänkning av levnadsstandard. Det är väl bättre att försöka vända oron till något positivt? Miljöpartiet bejakar livet. Precis som jag skrev redan i valrörelsen.

Livskvalitet istället för prylkvalitet är ju inte att sänka sin levnadsstandard, eller hur?

2 kommentarer:

Gustaf sa...

Bill Maher pratade om det här i sitt tv-program Real Time i fredags och även fredagen innan. Han ställde frågan; om vi kunde stoppa "Global warming" genom att slänga våra fjärrkontroller, skulle det amerikanska folket göra det?

Men visst, vi är på väg mot ett paradigmskifte, eller alla "kristendenser" pekar ju mot det i alla fall. Men är vi där nu, jag är tveksam. Go Kuhn, go. ;)

Janne_gbg sa...

Har du slagit upp ordet paradigmskifte innan du använde det?