Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

tisdag, april 03, 2007

Försent att mota Olle i grind

När bloggosfären tar allt större del i mediabruset blir en del som tidigare haft monopol på utrymmet oroliga.

Susanna Popova skriver att bloggosfären mest befolkas av andra bloggare. Vilket är en sanning med modifikation. Politiska bloggar, som exempelvis den här, brukar nog mest läsas av andra bloggande politiker. Men bloggar som är mer av dagbokskaraktär, eller bloggar om t.ex mode och sex, lockar betydligt fler än de invigda bloggarna. Det är bara att kika på bloggtoppen för färska besökssiffror. Och för egen räkning så tror jag att åtminstone någon av de i snitt 5-600 läsarna jag har i veckan inte är en bloggande politiker.

Dessutom ifrågasätter jag Popovas historieskrivning.
"När jag var liten fanns dagböcker i skinn med lås i form av hjärtan. /.../ En dag var det hemliga dagboksskrivandet försvunnet och under 80-talet raderades beundran för dr Freud och hans psykoanalys. /.../ Så gjorde nätdagboken entré under pseudonymen blogg."
Så talar en journalist av den gamla stammen som helt tycks ha missat vad som hänt på nätet under de senaste tio åren. I slutet av nittitalet var nätdagböcker, ofta personliga, vanliga och kallades då för "reloads". Ett par år senare flyttade många av dessa in på olika communities, att knacka kod var inte så skoj i längden. Bloggar dök upp för några år sedan. Men nog har det skrivits dagboksliknande anteckningar på nätet i många år!

1 kommentar:

Henrik sa...

Så sant som det var sagt. Själv var jag reloadare från 1997 eller 1998 fram till våren 2002.

Du har dock fel i att knacka kod inte är roligt i längden för det är det, men montont simpelt html-knackande är inte alltid så stimulerande...

Det känns lite som om Popova skriver om något som hon inte har någon riktigt bra koll på.