Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

tisdag, april 03, 2007

Kraften i det skrivna ordet

När den avslutande uppgiften på delkursen "Svensk och jämförande politik" består i att skriva av debattartikel om något man själv tycker relaterat till Sveriges konstitution och den pågående grundlagsutredningen är det väldigt tacksamt - och kul! Skrivandet pågår förfullt.

Idag hade jag en insändare inne i lokaltidningen kring djurcirkusar. Den följer nedan:

Cirkussäsongen är snart här och cirkuskaravanerna drar ut på vägarna igen. Cirkus brukar förnippas med underhållning och glädje. Men för en part är cirkusen inte speciellt rolig: djuren. Och dessvärre är de flesta cirkusar än idag djurcirkusar.

Cirkusdjuren tvingas till ett onaturligt beteende, det är så att säga hela affärsidén. Dessutom tvingas de utstå långa transporter mellan föreställningarna. Hur kan detta vara en del av en nöjesindustri? Själv tycker jag att djuren har ett egenvärde och inte ska finnas till bara för att behaga oss människor genom ett onaturligt beteende.

Trots att djurcirkusarna fortfarande dominerar finns idag gott om djurfria cirkusalternativ. Den som roas av cirkuskonst kan istället stödja dessa. Det är en tragedi att djur fortfarande får fara illa för att roa oss människor.

4 kommentarer:

Lars sa...

Haha, det är typ såna där insändare som får folk att skrocka och säga "haha, jävla djurrättsaktivister" :D.

Johan sa...

jag tar risken ;) här i trakten är till och med sossarna motståndare till djurcirkusar.

hur går skrivandet? jag har ett artikelutkast jag sitter och redigerar förfullt.

Lars sa...

Det går som smort. Snart klar med mitt första utkast också. Tänkte ägna morgondagen åt redigering. Tror jag behöver ganska mycket tid till det. Råkade nog tappa tråden någonstans mitt i, hihi.

Johan sa...

den där tråden är alltid svår att hålla i. men jag känner att det gick bättre nu än i förra tentan. ska faktiskt lämna in den redan imorrn eftersom jag inte hinner/orkar åka in till gbg på torsdag.