Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

torsdag, april 19, 2007

Iakttagelser från bänk 96

- Oppositionen ropar JA högre när de vet att de inte kommer få igenom någon av sina motioner eller något av sina yrkanden, än när de vet att något kommer gå igenom. Förmodligen hade jag väl gjort likadant själv.

- Någon oppositionspolitiker hävdade att majoriteten aldrig haft ett kvinnligt kommunalråd. Ingen kristdemokrat gick opp och påpekade att Else-Marie Lindgren (kristdemokrat & kommunalråd 98-02) är kvinna, eller det tycktes hon vara senast jag såg henne.

- Klimatet är hett. Alla partier slåss om att vara mest miljövänliga. När det var dags att besvara mp-Ellies och vägval-Björns tio år gamla motioner om vindkraft tror jag företrädare för alla partier utom Sverigedemokraterna var uppe och strödde superlativ kring sej. Med sådana entusiaster till politiker har Borås alla möjligheter att bli en ledande kommun inom miljö- och klimatarbetet.

Detta om detta.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kerstin Wägnerud var kommunalråd på 80-talet eller tidigt 90-tal. Hon representerade Folkpartiet. Det har överhuvudtaget varit alltför få kvinnliga kommunalråd, oavsett majoritet!
/Lennart Andreasson

Johan sa...

instämmer fullkomligt!

Stefan Lindborg sa...

Det var nära att du fick mig att gå upp i talarstolen igår när du replikerade på Bergquist och berättade att det kändes ensamt att vara emot kärnkraft i valrörelsen. Glöm inte att jag tillhör ett parti som är lika stora kärnkraftsmotståndare som ni är, och som dessutom var det redan innan ert parti hade bildats. - Drygt? Ja, självklart. :-)

Johan sa...

haha, nog för att vpk/v var/är bättre än många andra partier på kärnkraft, men uppgörelsen med s-c (över blockgränsen, notera) innebar ju en effekthöjning i de återstående reaktorerna....

men den uppgörelsen är ju fortfarande bättre än vad som händer nu, i och med att centern offrade kärnkraften på regeringensaltaret.

Johan sa...

fast jag får nog erkänna att mitt inlägg mest hängde ihop en viss kvarhängande bitterhet från våra valstugegrannar på högersidan. de var inte lika trevliga som de på vänstersidan. grannarna på högersidan var otrevliga och gnällde om kärnkraft mest hela tiden. då de inte gnällde på invandrare vill säga.