Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, april 23, 2007

Hrmpf, detta "folk"...

Stödet för att sänka rösträttsåldern till 16 är fortfarande väldigt lågt bland det där "folket". Inte heller vill de sänka spärren till riksdagen. Fast jag är inte förvånad - konstitutionella frågor anses väl inte vara vidare sexiga och debatten kring dessa är tämligen död.

Nåväl, Borås Tidnings läsare fick i alla fall argumenten för en sänkt rösträttsålder till morgonteet häromveckan.

Det är oxå glädjande att det är bland miljöpartiets sympatisörer man hittar stödet för demokratireformer i stil med ovanstående. Och kikar man på hur många som svarat att förslagen är bra så är det kring 10% - vilket är dubbelt så många som brukar vilja rösta på oss gröna. Alltid något.

Viktigast är att få opp frågorna på dagordningen. Konstitutionen är visst sexig! :)

6 kommentarer:

Björn Odlund sa...

Intressant. Dock, menar du att även 16-åringarna även skall kunna väljas in i riksdagen etc?

I min värld är det viktigt att alla som har rösträtt i ett val även har rätt att själva kunna ställa upp som kandidat i nämda val.

Menar du att man ska behöva vara 18 för att kunna bli riksdagsledamot men få rösta vi 16 årsålder är jag negativ till förslaget. Menar du att man vid 16 år både skall få rösta och kunna bli invald är jag försiktigt positiv.

Johan sa...

japp. i princip ser jag inget hinder för 16- och 17-åringar att bli invalda.

dessutom är det ju faktiskt så att i vårt svenska valsystem är det ju i praktiken partierna själva som bestämmer vilka som ska få komma in. och skulle nu partierna sätta 16- eller 17-åringar på valbara platser så får man väl anta att dessa duger.

måhända kan man då invända mot exempelvis Sverigedemokraternas strategi att sätta förhållandevis unga oerfarna stackare högt opp på listorna.

å andra sidan kan inte ett politiskt system utformas efter ett parti, utan måste formas för att fungera på sikt.

jag ser alltså inget hinder mot att sänka både rösträtts- och valbarhetsåldern till 16 år.

Rasmus Ling sa...

Valbarhetsåldern bör naturligtvis skrotas helt, eftersom det inte finns några som helst argument för att behålla dem. Låt de röstberättigade avgöra om ett partis kandidater är lämpliga eller inte.

Johans invändning, att Sd skulle ställa upp med "oerfarna stackare" kan jag inte förstå alls. Det får utvecklas i ett blogginlägg, tycker jag.

Johan sa...

vad jag förstått är det inte bara i borås de låtit en osäker gymnasieyngling föra deras talan.

Rasmus Ling sa...

Är man 18 så får man faktiskt ta konsekvenserna av det själv. Skulle man, med andra regler, vara yngre, så får väljarna dels, om de vill, beakta åldern. Plus att föräldrarna faktiskt kan ha synpunkter på det lämpliga i att ens barn ger sig in i sånt.

Det finns nog ensamma mp-ister som inte är alltför rutinerade heller...

Johan sa...

absolut, instämmer fullkomligt. och nog finns det orutinerade mp-ister med ;) och jag såg ju inte heller det som ett hållbart argument.