Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

onsdag, april 11, 2007

Hon är sexton år idag (sjöng Flamingokvintetten)

En redan bra och mycket trevlig dag blir bara ännu bättre när jag läser hos Anders att Aftonbladets tyckare Lena Mellin tagit ställning för att sänka rösträttsåldern till 16 år.

Som av en händelse lät jag förra veckans hemtenta handla om samma sak. Skickade även in den i något redigerad form till lokalavisen.

Lena väljer att inleda med en Bellmanhistoria - där svenskarna står med det så omtalade skägget i brevlådan.

"Det var en tysk, en svensk och en österrikare.
Alla var 16 år. Men bara två fick rösta.
Gissa vilka? Tysken och österrikaren så klart."

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är ju lite vrång som du vet...men Tyskland och Österrike är inte alltid föredömen på demokratiområdet. Jag tror dessutom att många svenska barn, speciellt i skolmiljö med kompistryck och gängbildning (människor i gäng får minskad intelligens) kommer att rösta rätt...tja..."stolligt" är väl kanske inte så snällt men...tomtepartier som Ny Demokrati och Sverigedemokraterna har ju gjort det bra i skolval. Man kan visserligen hävda att det är precis i mitten av tonåren man ska "ta debatten" mot dessa partier, men jag är skeptuell. Å andra sidan är det ju många ungdomar som är intresserade av miljö, och då är väl miljöpartiet trots allt bästa valet.

/MKt_Anonume

Johan sa...

vrånghet uppskattas och premieras.

tyskland har ju en spännande bakgrund av grupptänkande (minst sagt), men där har inte de två nya årskullar ungdomar det handlar om röstat speciellt extremt.

en viktig anledning till varför stollepartierna gör bra val i skolorna är ju att de etablerade partierna mer eller mindre medvetet struntar i skolorna, kanske framförallt högstadieskolorna.

sen är det visserligen ingen hemlighet att förstagångsväljare ofta bytt parti andra gången de röstar. men det är väl inget skäl att hindra dem från att rösta?

Gustaf sa...

Att sänka rösträttsåldern är något som jag funderat på en tid, jag skrev ett arbete om det på samhällskunskap b-kurs (på komvux) och det är något som vi ofta diskuterar här på högskolan.

Enligt mig finns det flera sidor av det, för det första så finns problemet som den tidigare personen som kommenterade skrev om. Extrempartier har haft framgång i skolvalen. Skälen till detta är förmodligen många fler än att det går att lista här. Ett av dem är sannerligen som du säger, de "etablerade" partierna har ju inte direkt satsat på att nå 16-åringar.

Jag tänkte länge i banor som att man kanske borde börja på kommunal- och landstingsnivå, men med tanke på extrempartiers tidigare framgång på främst just denna nivå så känns det som om det bör satsas pengar på att involvera dessa, yngre ungdomar, bättre politiskt innan detta genomförs. Klart är iaf att åldersgränsen ofta tenderar (eller riskerar) att pacificera.

Att unga i stor utsträckning inte röstar eller är aktiva politiskt kanske just beror på att det satsas försent på dem, men vad vet jag. Intressant är det i vilket fall.

Vore kul att läsa dina synpunkter på området från din hemtenta, så maila gärna om den publiceras i din lokala tidning.

Hoppas allt är bra med dig

Johan sa...

mailade över artikeln till dej, gustaf.

om nu rösträttsåldern ska sänkas så bör man rimligen först testa i ett antal lokala/regionala val. håller med.

kul att frågan engagerar.