Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, april 16, 2007

Döden

I Borås tycks folk dö som flugor. Nu senast en man på en restaurang i stan. I lokaltidningen talar en fikande allmänhet om att det bara verkar bli mer och mer våld i stan och att det tycks vara farligt att gå ut på kvällarna.

Nåväl. Lokaltidningen är vänlig nog att ge oss en redogörelse över de senaste årens våldsdåd med dödlig utgång i trakten. För det första är det inte så många. Och för det andra, vilket är mer betydelsefullt, så har alla utom möjligen ett inte skett på allmän plats. Våldsdåden med dödlig utgång sker (oftast mer eller mindre av misstag) i lägenheter, restauranger, villor etcetera och både förövare och offer känner till varandra.

Det är således mer troligt att jag blir ihjälslagen ifall vi sitter några stycken och dricker öl hemma hos mej en kväll än att jag blir det av en främmande galning under nån av mina kvälls- och nattpromenader i Annelundsparken. Typ =) Hoppas ingen bekant känner sej uptpekat, så är inte tanken. Hehe.

Samtidigt, det sker naturligtvis våldsbrott utan dödlig utgång där offer och förövare inte nödvändigtvis känner varandra. Det är bara att vara ute på stan en fredagkväll eller läsa notiserna i tidningen efter densamma. Det finns många testosterinstinna unga män med ett hävdelsebehov större än hälsosamt som när de är fulla lätt gör det ena än det andra. Vilket är helt åt helvete, och ett stort samhällsproblem. Samtidigt kan man ju lyckligtvis konstatera att dessa unga män oftast nöjer sej med att slå på varandra...

Men bara för att det skett ett obehagligt våldsbrott behöver man inte skrämma upp sej själv och andra mer än nödvändigt.

Fast som jag sa till min mor igår på telefon, det är tur man är i Göteborg så ofta när alla bara dör i Borås.

1 kommentar:

Anonym sa...

"Det är således mer troligt att jag blir ihjälslagen ifall vi sitter några stycken och dricker öl hemma hos mej en kväll än att jag blir det av en främmande galning under nån av mina kvälls- och nattpromenader i Annelundsparken. Typ =)"

Hehe...nä, så är det såklart inte :) Precis på samma sätt som de flesta kvinnor löper nära 0 risk att våldtas eller misshandlas i hemmet, trots att det statistiskt är vanligare med våldtäkt i hemmet än i mörka parken. Helt enkelt eftersom de flesta män inte är slödder, och kvinnor som är ihop med vettiga män löper liten risk. Kvinnor där ödets lott tyvärr fallit annorlunda, och de är ihop med drägg, de löper mycket mycket stor risk att råka illa ut, en del kanske nära 100%.

Därför är det rationellt att folk flest, män som kvinnor, känner sig tryggare hemma än i mörka parken.

MKt_feg