Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

tisdag, mars 27, 2007

Är ditt liv lönsamt, lille vän?

Läser hur försäljningen av antidepressiva läkemedel ökat kraftigt. Det är bra att depression erkänns som den sjukdom det är, och det är bra att den behandlas.

Men jag tycker det är märkligt att ett ord som livskvalitet är helt bortblåst i den offentliga debatten, samtidigt som svenskarna uppenbarligen deppar ned sej allt mer.

"Ronald McDonald
Måste kränga döda djur
Va var det för fel med att han gick och
drog och framställde kultur
Vi hade en chand med vårt välstånd
att ta det lugnt i Svea Rike
Med kortare arbetsdag
och tid att gå på fiket"

Stefan Sundström, Ronald McDonald (1995)

5 kommentarer:

Monika sa...

Håller med om att man saknar ordet livskvalitet i sammanhanget. En annan sak man saknar är frågan varför. Varför blir allt fler deprimerade? Kan det vara nåt fel på vårt sett att leva med dessa oerhörda krav, krav som framför allt belastar kvinnor? Men även män belastas av enorma krav i nutidssamhället.

Sophie sa...

jag tror att vi alla skulle må bra att sänka kraven, och ha lite mer roligt. När vi har roligt så kommer vi dessutom att orka mer. För om jag väljer bort det jag inte vill kommer jag att orka göra det jag vill. och vem är det som ställer krav på mig som en vuxen människa? Jo ingen annan än jag själv!

Eklindh sa...

Ojojoj jag trodde aldrig att jag som Liberalfjant skulle hålla med dig som är miljömupp.

Kanonbra skrivet. Jag kan bara hålla med dig. Vad jag också tycker är lite konstigt är att man väljer att bara pumpa ut tabletter till personer som mår dåligt. Man pratar aldrig om det underliggande problemet och inte heller om andra behandlingssätt.

Tony sa...

Som så mycket annat, väljer vi att dämpa symptomen, i stället för att göra något åt orsaken till problemen.

Antidepressiva medel är en lindring, ingen lösning.

Mumlan sa...

Måste ju bara hålla med jag med. Man ska tydligen krama musten ur varje individ, ända tills de ligger i myllan.