Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

torsdag, mars 22, 2007

Ur garderoben (1/5)

Jag tycker det är ganska intressant med militärväsen och vapen. Trots att jag är att betrakta som pacifist och gärna skryter om hur min mönstring inte tog mer än fyra timmar läser jag med spänning böcker om brittiska specialförband, kan redogöra för befälsgraderna inom såväl flottan och resten av försvaret i korrekt ordning och så vidare. Förmodligen något slags förvuxet pojkintresse. Jag gillade trots allt Stormaktstiden som 12-åring. Å andra sidan kan jag inte, likt Tomas, rabbla upp den svenska regentlängden från Gustav Vasa och framåt.

To be continued...

4 kommentarer:

FredrichL sa...

Någon hyllmeter krigshistoria har man ju, var ju ändå under en lång tid medlem i smb, tills deras tidning hyllade den nuvarande konungen.

Jakop Dalunde sa...

Jag måste också tyvärr erkänna att jag också har en viss fäbless för krig, vapen och militär.

Tony sa...

Hmm...

Gustav Vasa, Erik XIV, Johan III, Sigismund, Karl IX, Gustav II Adolf, Kristina, Karl X Gustav, Karl XI, Karl XII, Ulrika Eleonora, Fredrik I, Adolf Fredrik, Gustav III, Gustav IV Adolf, Karl XIII, Karl XIV Johan, Oscar I, Karl XV, Oscar II, Gustav V, Gustaf VI Adolf, Carl XVI Gustaf...

Hmm...

Vi har nog alla våra små sjuka fäblesser :-)

Johan sa...

jag är fascinerad av hur Karl XIII och Gustav IV kunnat bli så bortglömda i historieböckerna, de måste varit sällsynt menlösa. eller?